Γράφει ο Παναγιώτης Τελεβάντος
Εχω κατ’ επανάληψη σημειώσει ότι αν υπάρχει ένας Ακαδημαικός θεολόγος που εμπνέει τους πιστούς από κάθε απόψη αυτός είναι ο κ. Δημήτριος Τσελεγγίδης.
Πριν πολλές δεκαετίες μια ομάδα φοιτητών επισκεφθήκαμε τη Λευκάδα για να προσκυνήσουμε την Παναγία τη Φανερωμένη και πήγαμε να πάρουμε την ευχή του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη της κυρού Νικηφόρου ενός πολύ πνευματικού επισκόπου.
Στη συζήτηση αναφέραμε ότι πνευματικός μας ήταν ο μακαριστός Γέροντας Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος. Μόλις άκουσε το όνομα του Γέροντα Επιφάνιου το πρόσωπο του αείμνηστου Μητροπολίτη έλαμψε από χαρά.
“Ο π. Επιφάνιος μας είπε είναι πάνω από όλα άνθρωπος. Και επειδή είναι άνθρωπος είναι και πολλά άλλα πράγματα.”
Τα ίδια ισχύουν και για τον κ. Τσελεγγίδη. Είναι πάνω από όλα άνθρωπος και επειδή είναι άνθρωπος είναι και πολλά άλλα πράγματα. Ολα κατά Θεόν.
Σε αντίθεση με πολλούς άλλους που, ενώ δεν έχουν - οι καυμένοι - ούτε τη στοιχειώδη ανθρωπιά, σου παριστάνουν τον άγιο, χωρίς φυσικά να πείθουν για την εικόνα που προβάλλουν.
Η εισήγηση του κ. Τσελεγγίδη για τη “μεταπατερική” θεολογία αναιρεί συστηματικά τον κακόδοξο χαρακτήρα και το οικουμενιστικό φρόνημα των μεταπατερικών θεολόγων και βοηθά τους πιστούς να αντιληφθούν τους πραγματικούς κινδύνους που απορρέουν από αυτή την Προτεσταντική, Οικουμενιστική και Νεοβαρλααμική θεολογική θεώρηση.
Η Ημερίδα για τη “μεταπατερική θεολογία” στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία λόγω των σημαντικών εισηγήσεων που έγιναν κατ’ αυτήν, την αθρόα συμμετοχή χιλιάδων πιστών, την παρουσία ευλαβών επισκόπων, κτλ..
Αν κρίνουμε μάλιστα από το βαθμό της δυσφορίας των οικουμενιστικών, μεταπατερικών και Νεοβαρλααμακών κύκλων έχουμε ακόμη ένα ισχυρό τεκμήριο της επιτυχίας της Ημερίδας.
Μια μόνο είναι η προσδοκία μας.
Ελπίζουμε ότι θα υπάρξει ενεργός προώθηση των συμπερασμάτων της Ημερίδας σε εκκλησιαστικό επίπεδο.
Δηλαδή το θέμα της “μεταπατερικής” θεολογίας πρέπει να αχθεί στη σύνοδο με συγκεκριμένες ονομαστικές καταγγελίες εναντίον όλων όσων κηρύττουν αυτές τις Νεοβαρλααμικές, Προτεσταντικές και οικουμενιστικές κακοδοξίες, διότι μόνον αν καταδικαστούν συνοδικά οι "μεταπατερικοί" και Νεοβαρλααμίτες θεολόγοι θα νιώσουν τη σοβαρότητα της θεολογικής εκτροπής που προωθούν.
Παραθέτουμε - σε συνέχειες - την εισήγηση του κ. Τσελεγγίδη, που μας έδωσε την αφρομή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.
*****
«ΜΕΤΑ-ΠΑΤΕΡΙΚΗ» Ἢ «ΝΕΟ-ΒΑΡΛΑΑΜΙΤΙΚΗ» ΘΕΟΛΟΓΙΑ;
ΑΓΝΟΙΑ Ἢ ΑΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΑΣ;
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΩΣ ΚΑΙ ΑΠΛΑΝΩΣ ΘΕΟΛΟΓΕΙΝ
Ἡ ὑπεροψία καί ἡ θεολογική ἐκτροπή τῶν ἐπιδόξων
«μεταπατερικῶν» θεολόγων
Του Καθηγ. Δ. Τσελεγγίδη
Γιά νά ἀποφύγουμε κάθε ἐνδεχόμενη ὁρολογική σύγχυση, θά προβοῦμε εὐθύς ἐξ ἀρχῆς σέ μιά ἀπαραίτητη διευκρίνιση τοῦ νεόκοπου ὅρου «μετα-πατερικός». Ἡ νέα αὐτή ἐπιστημονική ὁρολογία ἐπιδέχεται ποικίλες ἑρμηνεῖες, οἱ ἐπικρατέστερες ὅμως ἐπιστημονικῶς εἶναι, κατά τή γνώμη μας, οἱ ἑξῆς δύο:
ΟΙ ΔΥΟ ΕΝΝΟΙΕΣ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ Ο ΟΡΟΣ “ΜΕΤΑΠΑΤΕΡΙΚΗ” ΘΕΟΛΟΓΙΑ
___________
α) Ὅταν στό πρῶτο συνθετικό τῆς λέξεως μετα - προσδίδεται χρονική σημασία, ὁπότε στήν προκειμένη περίπτωση γίνεται λόγος γιά τό τέλος τῆς Πατερικῆς ἐποχῆς. Και
β) ὅταν στό πρῶτο συνθετικό τῆς λέξεως προσδίδεται κριτική σημασία, ὁπότε ἡ σύνθετη λέξη «μετα-πατερικός» σημαίνει σχετικοποίηση, μερική ἤ ὁλική ἀμφισβήτηση, ἐπαναθεώρηση, νέα ἀνάγνωση, ἤ καί ὑπέρβαση τῆς θεολογικῆς σκέψεως τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας.
Οἱ σύγχρονοι ἐπιστήμονες θεολόγοι, πού ἐπιχείρησαν ἔμμεσα ἤ ἄμεσα νά αὐτοπροσδιοριστοῦν ὡς «μετα-πατερικοί», χρησιμοποίησαν ἐναλλακτικῶς καί τίς δύο ἑρμηνεῖες, κυρίως ὅμως τή δεύτερη πού ἀναφέρεται στή σχετικοποίηση καί τελικά στήν ὑπέρβαση τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας.