Διαδικτυακή επανάσταση εναντίον της παρακμής και της βλακείας!

Σάββατο, 17 Δεκεμβρίου 2011

ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΒΟΛΟΚΟΛΑΜΣΚ ΚΑΙ π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΓΟΝΤΙΚΑΚΗ



Γράφει ο Παναγιώτης Τελεβάντος

Από την Ανακοίνωση που εξέδωσε το Τμήμα Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας μαθαίνουμε ότι έγινε μια άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση μεταξύ του Σεβ. Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα με τον Προηγούμενο της Ιεράς Μονής Ιβήρων κ. Βασίλειο για την οποία δυστυχώς έχουμε πολύ περιορισμένη πληροφόρηση.


Ως γνωστόν ο π. Βασίλειος Γοντικάκης - πολιστής του Αθωνα από δεκαετίες - είναι διαπρεπής θεολόγος που έχει μεγάλη εξοικείωση με τη θεολογία του Αγίου Ισαάκ του Σύρου και γνώστης του έργου του Ντοστογιέφσκυ όσο λίγοι.


ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΥ ΚΑΙ ΙΣΑΑΚ Ο ΣΥΡΟΣ

______________


Η Ανακοίνωση του Πατριαρχείου Μόσχας δίνει την εντύπωση ότι ο συσχετισμός του Ντοστογιέφκσυ με τον Αγιο Ισαάκ το Σύρο που εκανε ο π. Βασίλειος δεν έγινε σε ακαδημαικό τόνο, που είναι έτσι κι αλλιώς άγνωστος στην ψυχοσύνθεση του π. Βασιλείου.


Εικάζω ότι η αναφορά του αγίου Προηγουμένου είχε το νόημα ότι οι καλύτερες στιγμές της Ρωσικής θεολογικής παραγωγής ερείδονται στα συγγράμματα των αγίων Πατέρων. Με άλλα λόγια έθιξε έμμεσα - με τον προσωπικό τρόπο που προσεγγίζει όλα τα θέματα ο π. Βασίλειος - το θέμα του εθνοφυλετισμού και της ιδιαιτερότητας της Ρωσικής θεολογίας.


ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΑΝΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ

_____________


Η αναφορά του π. Βασιλείου στο θέμα των διαλόγων επίσης είναι δυνατόν να ερμηνευθεί ως κριτική της στάσης του Ρωσικού Πατριαρχείου - και όχι μόνον - στους διαλόγους, όπου οι Ορθόδοξοι δεν πρέπει να πηγαίνουν για να δώσουν τη μάχη της διαλεκτικής των ιδεών αλλά για να φανερώσουν την εν Χριστώ ειρήνη που βιώνουν.


Μια θέση η οποία μπορεί κάλλιστα να ερμηνευθεί ως κριτική της λογικής των αριθμών και της δυνάμεως και της ομολογιακής αντιπαράθεσης και της ακαδημαικής συζήτησης που χαρακτηρίζουν τη διεξαγωγή των διαλόγων.


ΕΥΧΗΣ ΕΡΓΟΝ Η ΠΛΗΡΕΣΤΕΡΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

____________


Σημειώνω φυσικά ότι τα πιο πάνω δεν είναι παρά δικές μου ερμηνείες και προεκτάσεις από την Ανακοίνωση του Πατριαρχείου Μόσχας για τη συνάντηση των δύο ανδρών και όχι επειδή έχω δυνατότητα να γνωρίζω τι διημήφθη στη συζήτηση.


Ευχής έργον θα ήταν να είχαμε μια πληρέστερη ενημέρωση για το τι ακριβώς διημήφθη μεταξύ του Σεβ. Βολοκολάμσκ και του Προηγουμένου της Ιεράς Μονής Ιβήρων.


Παραθέτουμε στη συνέχεια αποσπάσματα από την Ανακοίνωση του ΤΕΕΣ που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.


*****


Ο ΒΟΛΟΚΟΛΑΜΣΚ ΙΛΑΡΙΩΝΑΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ

Ανακοίνωση ΤΕΕΣ Πατριαρχείου Μόσχας

===============

Άρχισε το προσκύνημα του Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα, Προέδρου του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας στο Άγιο Όρος.


Ο όμιλος προσκυνητών με επικεφαλής τον Μητροπολίτη Ιλαρίωνα έφτασε στην Ιερά Μονή Ιβήρων, όπου έγινε δεκτός από τον Ηγούμενο και αδελφούς της Μονής. Ακολούθως ο Σεβασμιώτατος κ. Ιλαρίωνας τέλεσε Χαιρετισμούς ενώπιον της θαυματουργού εικόνας της Πορταΐτισσας στην Ελληνική γλώσσα.


Οι προσκυνητές είχαν μια εκτεταμένη συζήτηση για τα πνευματικά θέματα με τον Προηγούμενο της Ιεράς Μονής Ιβήρων Γέροντα Βασίλειο Ιβηρίτη, έναν περίφημο θεολόγο και ασκητή, ο οποίος συνέβαλε στην αναγέννηση του μοναχικού πολιτεύματος στο Όρος την δεκαετία 1960 και επίσης χρημάτισε ηγούμενος της Ιεράς Μονής Σταυρονικήτα. Στη συζήτηση επίσης συμμετείχε και ο νυν Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Ιβήρων Αρχιμανδρίτης Ναθαναήλ.


Ο ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΥ ΩΣ ΣΧΟΛΙΑΣΤΗΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΣΑΑΚ ΤΟΥ ΣΥΡΟΥ

______________


Ο Αρχιμανδρίτης Βασίλειος εξεθεσε τις σκέψεις τους σχετικά με την αποδοχή του θρησκευτικού συναισθήματος, το οποίο χαρακτηρίζει το ρωσικό πολιτισμό και τη ρωσική πνευματική παράδοση. Ένα από τα θέματα της συναντήσεως ήταν εκείνο της επιδράσεως του Οσίου Ισαάκ του Σύρου στο συγγραφικό έργο του Ντοστογιέφσκυ. Σύμφωνα με τον Γέροντα Βασίλειο «ο Ντοστογιέφσκυ ήταν ένας απλός σχολιαστής του Ισαάκ του Σύρου».


Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΩΣ ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ

__________


Για το θέμα του διαχριστιανικού διαλόγου ο πατήρ Βασίλειος διατύπωσε τη σκέψη ότι ο σκοπός της συμμετοχής ενός Ορθόδοξου στο διάλογο δεν συνίσταται στην επικράτηση στον εχθρό, αλλά στη μαρτυρία για την εσωτερική ελευθερία του Ορθοδόξου χριστιανού καθώς και για την πίστη και την αγάπη του. Έτσι προς τεκμηρίωση των άνω επικαλέσθηκε τον πατέρα Γεώργιο Φλορόφκσυ: «Ο θεολογικός διάλογος είναι μαρτυρία πίστεως και όχι η διαλεκτική ιδεών».


πηγή:panayiotistelevantos
Επιτρέπεται η αντιγραφή και ιεραποστολική αξιοποίηση των κειμένων πού θα βρείτε εδώ, είτε ημετέρων ή αντεγραμμένων από άλλους ιστοχώρους, ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από ορθόδοξα ή φιλορθόδοξα ιστολόγια με υποχρέωση την αναφορά πηγής και συγγραφέως του κειμένου και την μη περικοπή αυτού για οποιονδήποτε λόγο.Τα ανυπόγραφα άρθρα και όσα δεν αναφέρουν πηγή ανήκουν στο υποφαινόμενο ιστολόγιο.
Συνήθως οι εικόνες πού χρησιμοποιούμε, παρέχονται από την αναζήτηση google.Αν νομίζετε ότι η ανάρτηση τους θίγει δικαιώματα σας, ειδοποιήστε να τις κατεβάσουμε.

Ευχαριστούμε