Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι τρεις περιπτώσεις εταιρειών που οδηγήθηκαν σε έξοδο από τον κλάδο λόγω του ισχυρότατου ανταγωνισμού αλλά και δυσλειτουργιών του ελληνικού κράτους.
Οι δύο απ’ αυτές SAOS FERRIES του Φώτη Μανούση και και η G.A. FERRIES του άλλοτε παντοδύναμου ακτοπλόου Γεράσιμου Αγούδημου, με ένα σύνολο 22 πλοίων έχουν σταματήσει τη δραστηριότητα τους για σειρά λόγων όπως τα υψηλά επίπεδα ανταγωνισμού και η ιδιαίτερη προσήλωση στις άγονες γραμμές.
Η αλλαγή των διαδικασιών πληρωμής των επιδοτήσεων από πλευράς του κράτους είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην καταβολή των δεδουλευμένων στις εταιρείες οδηγώντας σε μείωση ρευστότητας απαραίτητης για τη λειτουργία τους.
Επίσης, και η KALLISTI FERRIES έπαυσε να δραστηριοποιείται για τους ίδιους λόγους.
«Η παύση λειτουργίας των εταιρειών αυτών είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του διαθέσιμου στόλου και επομένως της χωρητικότητας, δυσχεραίνοντας σημαντικά την εξυπηρέτηση του ιδιαίτερα σύνθετου ακτοπλοϊκού δικτύου. Νησιά μικρού μεγέθους και απομακρυσμένα όχι μόνο από το μητροπολιτικό αλλά και από το διοικητικό τους κέντρο έχουν βρεθεί για σημαντικά διαστήματα αντιμέτωπα με καταστάσεις απομόνωσης παρά τις σημαντικές προσπάθειες των διοικούντων» επισημαίνεται σε έρευνα της εταιρείας οικονομικών συμβούλων ναυτιλίας, XRTC:
«Τα ποσά που διατίθενται από τον τακτικό προϋπολογισμό για τις επιδοτούμενες γραμμές στην περιοχή του Αιγαίου από τα αρμόδια υπουργεία παρουσιάζουν μία μέση αύξηση του +9% από το 2005 μέχρι και σήμερα. Το κράτος συνεχίζει τις προσπάθειές του για ενίσχυση των νησιωτικών περιοχών χωρίς όμως να λείπουν βασικά προβλήματα σύνδεσης τα οποία προκύπτουν από τις σημαντικές καθυστερήσεις πληρωμών που προκύπτουν από την αλλαγή του συστήματος εξόφλησης των οφειλών του κράτους προς τις εταιρείες. Αναμφισβήτητα το κράτος πλέον είναι ένας κακοπληρωτής λόγω των δικών του προβλημάτων αλλά είναι και το μόνο που μπορεί να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του δικτύου θαλασσίων μεταφορών της χώρας.» και προσθέτει:
«Οι επικρατούσες οικονομικές συνθήκες σε συνδυασμό με το ανανεωμένο θεσμικό πλαίσιο που είναι σε εφαρμογή την τελευταία διετία έχουν συμβάλλει από κοινού στη συμμετοχή των μεγάλων πλέον σχημάτων όπως της ATTICA GROUP, ANEK LINES και NEL LINES στους διαγωνισμούς με την προσφορά σύγχρονων πλοίων. Οι εταιρείες αυτές κατέχουν σημαντικό μερίδιο μεταξύ τους το οποίο υπολογίζεται περίπου στα €38 εκατομμύρια.
Έχουμε λοιπόν μία σημαντική αλλαγή ως προς τους ακτοπλόους που εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές. Την καλή περίοδο της αγοράς μέχρι το 2008 οι μεγάλες εταιρείες σχεδόν δεν συμμετείχαν στους διαγωνισμούς των αγώνων γραμμών αφού η αποδοτικότητά τους έμοιαζε ελάχιστη μπροστά στην κερδοφορία που τους απόφερε η εκμετάλλευση των πλοίων τους σε άλλες αγορές. Πλέον κάθε έσοδο είναι πραγματικά σημαντικό λόγω της πτώσης της κίνησης και της κερδοφορίας τόσο στις γραμμές της Αδριατικής όσο και στην εσωτερική αγορά».
Το 2010 η επιδότηση έφθασε τα 40 εκ. ευρώ έναντι 36,1 το 2009.
Κουφονήσια
Οι δύο απ’ αυτές SAOS FERRIES του Φώτη Μανούση και και η G.A. FERRIES του άλλοτε παντοδύναμου ακτοπλόου Γεράσιμου Αγούδημου, με ένα σύνολο 22 πλοίων έχουν σταματήσει τη δραστηριότητα τους για σειρά λόγων όπως τα υψηλά επίπεδα ανταγωνισμού και η ιδιαίτερη προσήλωση στις άγονες γραμμές.
Η αλλαγή των διαδικασιών πληρωμής των επιδοτήσεων από πλευράς του κράτους είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην καταβολή των δεδουλευμένων στις εταιρείες οδηγώντας σε μείωση ρευστότητας απαραίτητης για τη λειτουργία τους.
Επίσης, και η KALLISTI FERRIES έπαυσε να δραστηριοποιείται για τους ίδιους λόγους.
«Η παύση λειτουργίας των εταιρειών αυτών είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του διαθέσιμου στόλου και επομένως της χωρητικότητας, δυσχεραίνοντας σημαντικά την εξυπηρέτηση του ιδιαίτερα σύνθετου ακτοπλοϊκού δικτύου. Νησιά μικρού μεγέθους και απομακρυσμένα όχι μόνο από το μητροπολιτικό αλλά και από το διοικητικό τους κέντρο έχουν βρεθεί για σημαντικά διαστήματα αντιμέτωπα με καταστάσεις απομόνωσης παρά τις σημαντικές προσπάθειες των διοικούντων» επισημαίνεται σε έρευνα της εταιρείας οικονομικών συμβούλων ναυτιλίας, XRTC:
«Τα ποσά που διατίθενται από τον τακτικό προϋπολογισμό για τις επιδοτούμενες γραμμές στην περιοχή του Αιγαίου από τα αρμόδια υπουργεία παρουσιάζουν μία μέση αύξηση του +9% από το 2005 μέχρι και σήμερα. Το κράτος συνεχίζει τις προσπάθειές του για ενίσχυση των νησιωτικών περιοχών χωρίς όμως να λείπουν βασικά προβλήματα σύνδεσης τα οποία προκύπτουν από τις σημαντικές καθυστερήσεις πληρωμών που προκύπτουν από την αλλαγή του συστήματος εξόφλησης των οφειλών του κράτους προς τις εταιρείες. Αναμφισβήτητα το κράτος πλέον είναι ένας κακοπληρωτής λόγω των δικών του προβλημάτων αλλά είναι και το μόνο που μπορεί να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του δικτύου θαλασσίων μεταφορών της χώρας.» και προσθέτει:
«Οι επικρατούσες οικονομικές συνθήκες σε συνδυασμό με το ανανεωμένο θεσμικό πλαίσιο που είναι σε εφαρμογή την τελευταία διετία έχουν συμβάλλει από κοινού στη συμμετοχή των μεγάλων πλέον σχημάτων όπως της ATTICA GROUP, ANEK LINES και NEL LINES στους διαγωνισμούς με την προσφορά σύγχρονων πλοίων. Οι εταιρείες αυτές κατέχουν σημαντικό μερίδιο μεταξύ τους το οποίο υπολογίζεται περίπου στα €38 εκατομμύρια.
Έχουμε λοιπόν μία σημαντική αλλαγή ως προς τους ακτοπλόους που εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές. Την καλή περίοδο της αγοράς μέχρι το 2008 οι μεγάλες εταιρείες σχεδόν δεν συμμετείχαν στους διαγωνισμούς των αγώνων γραμμών αφού η αποδοτικότητά τους έμοιαζε ελάχιστη μπροστά στην κερδοφορία που τους απόφερε η εκμετάλλευση των πλοίων τους σε άλλες αγορές. Πλέον κάθε έσοδο είναι πραγματικά σημαντικό λόγω της πτώσης της κίνησης και της κερδοφορίας τόσο στις γραμμές της Αδριατικής όσο και στην εσωτερική αγορά».
Το 2010 η επιδότηση έφθασε τα 40 εκ. ευρώ έναντι 36,1 το 2009.
Κουφονήσια
πηγή:Θέμα