φωτογραφίες, καλύπτοντας μισόν αιώνα ζωής της ελληνικής ακτοπλοΐας
Τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια ήταν κάποτε μικροί άθλοι. «Το πρώην ναρκαλιευτικό "Σπερχειός" από τον Πειραιά για να πάει στη Σύρο κατέβαινε στην Υδρα, περνούσε κάτω από την Τζια και έπιανε λιμάνι στην Ερμούπολη, διέγραφε δηλαδή ένα μεγάλο ημικύκλιο διότι το κλασικό δρομολόγιο έκρυβε κινδύνους αφού υπήρχαν ναρκοθετημένες περιοχές από τους Γερμανούς», θυμάται ο εφοπλιστής και συγγραφέας Γιώργος Φουστάνος, χίλιες φωτογραφίες του οποίου συνθέτουν την έκθεση «Ελληνική Ακτοπλοΐα 1945-1995» που ανοίγει απόψε στο Ιδρυμα Ευγενίδου.
Ενα άλλο βοηθητικό πρώην πολεμικό σκάφος, εκτός από την πραγματοποίηση δρομολογίων, βρέθηκε να ηλεκτροδοτεί τη Θεσσαλονίκη. Το «Jasper», άλλοτε σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, το ΄56 περιήλθε στην ιδιοκτησία του Ομίλου Φουστάνου από τον τότε ΟΔΙΣΥ. «Κάποιο διάστημα είχε χρησιμοποιηθεί για την ηλεκτροδότηση της Θεσσαλονίκης», λέει ο κ. Φουστάνος.
Στα μέσα της δεκαετίας του ΄60, παράλληλα με τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου και την προσθήκη νέων καραβιών, εμφανίστηκαν και τα πρώτα ημερόπλοια. Πλοία δηλαδή που έκαναν το δρομολόγιό τους και επέστρεφαν στον Πειραιά την ίδια ημέρα.
Τα περισσότερα δρομολόγια που εκτελούνταν έως τότε είχαν προορισμούς λιμάνια των Κυκλάδων. «Η Κρήτη ήταν σχεδόν αποκομμένη», θυμάται ο κ. Φουστάνος. «Μία ημέρα ο εφοπλιστής Κώστας Ευθυμιάδης, πετώντας με αεροπλάνο και παρατηρώντας ένα πετρελαιοφόρο εν πλω, σκέφτηκε ότι ένα τέτοιο σκάφος αντί πετρελαίου θα μπορούσε κάλλιστα να μεταφέρει επιβάτες και οχήματα. Ο Ευθυμιάδης αγόρασε τέσσερα τάνκερ και τα μετασκεύασε σε μεγάλα επιβατηγά οχηματαγωγά, πετυχαίνοντας ένα νέο παγκόσμιο ρεκόρ αφού ήταν οι πρώτες μετασκευές δεξαμενόπλοιων ανά τον κόσμο». Τα δύο από αυτά, τα «Μίνως» και «Φαιστός», πραγματοποιούσαν το δρομολόγιο Πειραιάς- Κρήτη και τα άλλα δύο δρομολογήθηκαν στη γραμμή Πάτρα- Αγκώνα «με συνέπεια τα προϊόντα της Κρήτης να εξάγονται πλέον στην Ευρώπη».
«Νωρίτερα, πάντως, είχαν αρχίσει συνδυαστικές προσπάθειες. Δηλαδή, με την ανάπτυξη της ακτοπλοΐας κατασκευάζονταν ξενοδοχειακές μονάδες για την προσέλκυση τουριστών στα νησιά. Το θέμα είναι ότι από τις περίπου 50 οικογένειες που δραστηριοποιήθηκαν στην ακτοπλοΐα, ύστερα από περίπου 15 χρόνια σχεδόν όλες καταστράφηκαν».
Ο ρόλος τους όμως ήταν σημαντικός. «Γιατί, αν εκείνα τα χρόνια για κάθε χωριό στην ηπειρωτική χώρα ο μόνος τρόπος για επικοινωνία ήταν ο δρόμος που έφθανε ώς εκεί, για τα νησιά μας ο δρόμος ήταν εκείνα τα πλοία. Το ίδιο βέβαια ισχύει και σήμερα», λέει ο κ. Φουστάνος. Στους χώρους του Ιδρύματος Ευγενίδου θα εκτίθενται φωτογραφίες πλοίων που απεικονίζουν την προηγούμενη κατάστασή τους αλλά και τη μετέπειτα χρήση τους, στοιχεία για τη ναυπήγησή τους, πώς λέγονταν πριν περάσουν σε ελληνικά χέρια, αλλά και διαφημίσεις και καταχωρήσεις δρομολογίων σε εφημερίδες της εποχής.
ΙΝFΟ«Ελληνική Ακτοπλοΐα 1945-1995», έκθεση φωτογραφίας του Γιώργου Μ. Φουστάνου, από απόψε έως 15 Μαΐου, στο Ιδρυμα Ευγενίδου (Λ. Συγγρού 387, Π. Φάληρο, είσοδος από οδό Πεντέλης 11). Είσοδος ελεύθερη.
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=4572114