Τραγικό δυστύχημα στην Καλντέρα
Ξαφνικά ένας δυνατός κρότος πάγωσε το αίμα των τουριστών και μια βροχή από πέτρες και χώμα που αποκολλήθηκαν από την καλντέρα πλάκωσε τον δρόμο. Οι φωνές των ανθρώπων σήμαναν συναγερμό σε όλους και αμέσως ειδοποιήθηκαν οι αρχές. Στο σημείο έσπευσαν άνδρες της αστυνομίας, της πυροσβεστικής και του λιμεναρχείου, ενώ τις υπηρεσίες τους προσέφεραν άνθρωποι του δήμου και του εθελοντικού διασωστικού σώματος της Σαντορίνης.
Η μητέρα και η κόρη απεγκλωβίστηκαν σύντομα ωστόσο χρειάστηκε αρκετός χρόνος έρευνας μέχρι να εντοπιστεί από τους διασώστες διαμελισμένο το πτώμα του 52χρονου άντρα. Η σορός του μεταφέρθηκε στο Κέντρο Υγείας του νησιού, όπου διακομίστηκαν και παρέμειναν για αρκετές ώρες η σύζυγος και η κόρη του, προκειμένου να τους προσφερθεί ψυχολογική υποστήριξη καθώς βρίσκονταν σε κατάσταση σοκ.
Οπως είπε ο δήμαρχος Σαντορίνης, Νίκος Ζώρζος, συγκλονισμένοι από το γεγονός ήταν όσοι βρέθηκαν στο σημείο, ενώ μολονότι οι κατολισθήσεις δεν είναι πρωτόγνωρο φαινόμενο για το νησί, μέχρι χθες δεν είχε συμβεί κάτι με ανάλογες διαστάσεις. «Η θηραϊκή γη έχει πολλές ιδιαιτερότητες. Δεν είχαμε όμως μέχρι τώρα ποτέ νεκρό από κατολίσθηση. Πρόκειται για ένα τυχαίο γεγονός», σημειώνει.
Τις γεωλογικές ιδιαιτερότητες της Σαντορίνης επιβεβαιώνει και ο καθηγητής Γεωλογίας στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ευθύμιος Λέκκας, ο οποίος είναι επικεφαλής επιστημονικού προγράμματος στο νησί. Σύμφωνα με τον ίδιο, η λήψη προληπτικών μέτρων είναι ιδιαίτερα δύσκολη στο συγκεκριμένο νησί, καθώς αποτελεί φυσικό μνημείο και απαιτούνται ειδικές μελέτες και περιβαλλοντικές άδειες.
ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ
Μοντέλο η μελέτη που πραγματοποιήθηκε στο Αθηνιό
«Ο κατολισθητικός κίνδυνος στη Σαντορίνη είναι γενικά αυξημένος. Σε αυτό συμβάλλουν οι μεγάλες μορφολογικές κλίσεις, το γεγονός ότι τα πετρώματα είναι κατακερματισμένα, είναι δηλαδή μεγάλοι όγκοι που έχουν πολλά ραγίσματα, ενώ η περιοχή έχει ηφαιστειακή αλλά και σεισμική δραστηριότητα» εξηγεί ο κ. Λέκκας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα κλασικά μέτρα πρόληψης των κατολισθήσεων (τοίχοι αντιστήριξης, πλέγματα, αγκυρώσεις κ.ά.) δεν μπορούν να εφαρμοστούν στην περιοχή χωρίς ειδική μελέτη. «Πρέπει να σχεδιάσουμε έργα που να επιβαρύνουν όσο το δυνατόν λιγότερο το περιβάλλον. Μια τέτοια μελέτη έχει εφαρμοστεί στον Αθηνιό με πολύ μεγάλη επιτυχία. Δημιουργήθηκαν εκεί, για παράδειγμα, μικροί τοίχοι αντιστήριξης από ηφαιστειακά υλικά για να είναι εναρμονισμένα με το περιβάλλον» λέει ο κ. Λέκκας, ενώ σημειώνει ότι για την περιοχή όπου σημειώθηκε το τραγικό συμβάν δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει αντίστοιχες ενέργειες.
Ωστόσο υπογραμμίζει ότι, όπως αποδείχτηκε με τη μελέτη για τον Αθηνιό, η διαδικασία ολοκλήρωσης ενός τέτοιου προγράμματος είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα, λόγω της ανάμειξης πολλών υπηρεσιών στο θέμα της αδειοδότησης που οδηγεί σε αυξημένη γραφειοκρατία. «Η επιστημονική μελέτη για τον Αθηνιό διήρκεσε 1 χρόνο ενώ η διαδικασία των περιβαλλοντικών εγκρίσεων 2,5 χρόνια. Ουσιαστικά χρειάζονται επτά διαφορετικές περιβαλλοντικές εγκρίσεις από διαφορετικές υπηρεσίες. Μόνο το δασαρχείο έκανε έναν χρόνο να εκδώσει την άδεια τη στιγμή που δεν υπάρχει στην καλντέρα ούτε ένα δέντρο» τονίζει ο κ. Λέκκας.
πηγή:Εθνος