Δραματικές είναι οι εξελίξεις στον χώρο της ελληνικής κρουαζιέρας και στην απασχόληση 1.000 και πλέον Ελλήνων ναυτικών μετά την απόφαση της Louis Hellenic Cruises να υποστείλει από τα έξι κρουαζιερόπλοιά της την ελληνική σημαία.
Η απόφαση αυτή της εταιρείας του κ. Κωστάκη Λοΐζου έρχεται σε συνέχεια της απελευθέρωσης της κρουαζιέρας, που δημιουργεί - όπως υποστηρίζει η εταιρεία - άνισο ανταγωνισμό ανάμεσα στα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια και στα μη Κοινοτικά.
Γράφει ο Σάββας Ν. Αθανασίου
Δραματικές είναι οι εξελίξεις στον χώρο της ελληνικής κρουαζιέρας και στην απασχόληση 1.000 και πλέον Ελλήνων ναυτικών μετά την απόφαση της Louis Hellenic Cruises να υποστείλει από τα έξι κρουαζιερόπλοιά της την ελληνική σημαία.
Η απόφαση αυτή της εταιρείας του κ. Κωστάκη Λοΐζου έρχεται σε συνέχεια της απελευθέρωσης της κρουαζιέρας που, καθώς ισχυρίζεται, δημιουργεί άνισο ανταγωνισμό ανάμεσα στα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια και στα μη Κοινοτικά κρουαζιερόπλοια.
Με ανακοίνωσή της η Louis Cruises επισημαίνει ότι «το νέο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει αυτή τη στιγμή με την άρση του καμποτάζ, καθιστά τα κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία καθόλου ανταγωνιστικά, αφού είναι εμφανής η ανισότητα που διαμορφώνεται κυρίως στα λειτουργικά έξοδα, συγκρινόμενα με αντίστοιχα πλοία άλλων σημαιών. Για τον λόγο αυτό, δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να αλλάξουμε την ελληνική σημαία».
Τα βασικά επιχειρήματα της εταιρείας είναι δύο. Το πρώτο έχει να κάνει με το αυξημένο κόστος που έχει το υπό ελληνική σημαία πλοίο, έναντι του ξένου κρουαζιεροπλοίου, που δεν υποχρεώνεται να ναυτολογεί Ελληνες, αλλά φθηνούς ξένους. Τα πλοία της εταιρείας έχουν πάνω από 80% Ελληνες, ενώ με σημαία Μάλτας το κόστος μειώνεται κατά 70%.
Το δεύτερο επιχείρημα είναι ότι ενώ δόθηκε κίνητρο να μην πληρώνει εισφορές των Ελλήνων ναυτικών στο ΝΑΤ, από τη στιγμή που θα υψώσει την ελληνική σημαία, το ΝΑΤ ζητεί δικαστικά να εισπράξει πάνω από 15 εκατ. ευρώ μαζί με τις προσαυξήσεις! Επισημαίνεται ότι η εταιρεία του Ελληνοκύπριου εφοπλιστή, η οποία είναι εισηγμένη στο Κυπριακό Χρηματιστήριο ύψωσε την ελληνική σημαία σε πλοία της μετά την ανοικτή πρόσκληση του τότε υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μανώλη Κεφαλογιάννη και τη θεσμοθέτηση κινήτρων, μεταξύ αυτών ήταν και η επιδότηση της εργασίας Ελλήνων ναυτικών στα πλοία με ελληνική σημαία.
Η εταιρεία, όμως, φέρεται να οφείλει τεράστια ποσά στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, το οποίο δεν αναγνωρίζει τη νομοθετική διάταξη, την οποία ωστόσο επικύρωσε η κυβέρνηση του ΠαΣοΚ με νέο νόμο για την προσέλκυση ξένων κρουαζιεροπλοίων στα ελληνικά λιμάνια!
Από το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, που απευθυνθήκαμε να σχολιάσουν τις εξελίξεις, τόνισαν ότι «είναι δικαίωμα της κάθε εταιρείας να φέρει τα πλοία της στην ελληνική σημαία ή να τα αποσύρει, εμείς δεν μπορούμε να το αποκλείσουμε» και επεσήμαναν ότι με πρωτοβουλία του υπουργού κ. Γιάννη Διαμαντίδη ήδη έχουν γίνει επαφές με την εταιρεία, προκειμένου να επιλυθεί η διαφορά της με το ΝΑΤ και τη Δικαιοσύνη σχετικά με την επιδότηση των εισφορών των ναυτικών. Για το θέμα της υποστολής δηλώθηκε ότι «μέσα στην ημέρα θα γίνει και νέα προσέγγιση με την εταιρεία, προκειμένου να υπάρξει σημείο επαφής και να αλλάξει την απόφασή της για να φύγει από το εθνικό νηολόγιο».
Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
Ο όμιλος Louis είναι ένας από τους μεγαλύτερους τουριστικούς ομίλους στην περιοχή της Μεσογείου. Με παράδοση 75 ετών στον χώρο του τουρισμού, ο όμιλος Louis διαθέτει 19 ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων στην Ελλάδα και την Κύπρο, συμπεριλαμβανομένου του «Hilton Park» στη Λευκωσία, ενώ το deluxe boutique hotel «Mykonos Theoxenia» είναι μέλος της αλυσίδας «Design Hotels».
Ο όμιλος Louis διαθέτει επίσης 10 κρουαζιερόπλοια από τα οποία τα δύο είναι ναυλωμένα στην αγγλική Thomson Cruises (που ανήκει στον όμιλο της TUI). Τέσσερα από τα πλοία της Louis εκτελούν κρουαζιέρες από τον Πειραιά, τρία από τη Γένοβα / Μασσαλία και ένα από την Κύπρο. Αποτελώντας έναν ραγδαία αναπτυσσόμενο επιχειρηματικό οργανισμό και με σεβασμό στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις των φιλοξενουμένων του, ο όμιλος Louis προσφέρει καθημερινά σταθερή ποιότητα υψηλών υπηρεσιών, σε χιλιάδες επισκέπτες.
Η εταιρεία διαθέτει έξι κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία, τα «Majesty», «Queen», «Cristal», «Emerald», «Destiny», «Saphire» και είναι η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου στην Ανατολική Μεσόγειο και 5η δύναμη στις κρουαζιέρες στον κόσμο. Είναι η μοναδική εταιρεία που το 2004-2005 ανταποκρίθηκε στο αίτημα της ηγεσίας του ΥΕΝ και των ναυτεργατικών σωματείων και ύψωσε την ελληνική σημαία στα πλοία της.
Η Louis Cruises απασχολεί 1.000 Ελληνες ναυτικούς που αντιστοιχούν σε απασχολούμενους σε 200 εμπορικά πλοία, ενώ το ετήσιο κόστος για τα επτά κρουαζιερόπλοια είναι 7 εκατ. ευρώ υψηλότερο από ό,τι αν είχε άλλη σημαία. Τα πλοία της Louis Cruises μεταφέρουν καθημερινά περίπου 15.000 τουρίστες 22 εθνικοτήτων. Η εταιρεία αυτή φέρνει 400.000 ταξιδιώτες κάθε χρόνο στην Ελλάδα από όλα τα πλοία της που ξεκινούν από Ιταλία, Γαλλία και Κύπρο.
Στην Αθήνα μόνο φέρνει 130.000 επισκέπτες (το 60% Αμερικανοί) κάθε χρόνο, που παραμένουν κατά μέσο όρο 4 μέρες και αποδίδουν 350 εκατ. ευρώ στην πόλη, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα έξοδα των εισιτηρίων τους και τα έξοδά τους πάνω στα πλοία. Αντίστοιχα τη Σαντορίνη επισκέπτονται συνολικά 180.000 επιβάτες ετησίως. Για ετήσιες εργασίες συντήρησης ο όμιλος Louis Cruises δαπανά στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος από 30 - 35 εκατ. ευρώ.
Η αντίδραση των ναυτικών
Εκκληση απηύθυνε για το θέμα που προέκυψε με τη Louis Cruises ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού κ. Αντώνης Νταλακογιώργος, ο οποίος με επιστολή του προς τον πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου αναφέρει ότι ουσιαστικά αφελληνίζεται η ναυτιλία.
Αναλυτικότερα, ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ, αφού επισημαίνει ότι «θέλουμε αυτήν την ύστατη στιγμή να σας θέσουμε μπροστά στις μεγάλες σας ευθύνες για τον κίνδυνο που διαγράφεται άμεσα για πρώτη φορά στη μεταπολεμική περίοδο για τη χώρα μας να απολέσει οριστικά τα ελληνικά κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία και τους εκατοντάδες Ελληνες ναυτεργάτες που εργάζονταν έως πρόσφατα σε αυτά» τονίζει ότι «η μοναδική εταιρεία με κρουαζιερόπλοια ελληνικής σημαίας ανακοίνωσε ότι θα υποστείλει την ελληνική σημαία και πρόκειται να βάλει σημαία Μάλτας και στο εξής δεν πρόκειται να προσλάβει Ελληνες ναυτεργάτες».
Ο κ. Α. Νταλακογιώργος επισημαίνει επίσης ότι «δυστυχώς ο νόμος περί απελευθέρωσης του καμποτάζ, όπως είχαμε τότε επισημάνει στους αρμόδιους υπουργούς της κυβέρνησης, θα έχει αποτέλεσμα την εγκατάλειψη της ελληνικής σημαίας και τον επαγγελματικό διωγμό των Ελλήνων ναυτεργατών» και προσθέτει: «Παράλληλα αποδεικνύονται μύθοι και φρούδες ελπίδες οι ισχυρισμοί όσων προπαγάνδιζαν ότι με την απελευθέρωση του καμποτάζ θα έρθουν πλοία διάφορων σημαιών και χωρών τα οποία θα χρησιμοποιούσαν ως αφετηρία τον Πειραιά και άλλα ελληνικά λιμάνια. Μάλιστα, οι ίδιοι αυτοί κύκλοι και παράγοντες αναφέρονταν στο κέρδος πολλών δισ. ευρώ που θα έχει η χώρα, η οικονομία και ο τουρισμός μας».
Καλεί, τέλος, τον Πρωθυπουργό «να πάρετε πρωτοβουλία, προκειμένου να διασφαλισθεί η ελληνική σημαία στην κρουαζιερόπλοιο ναυτιλία, να εξασφαλισθεί η εργασία των Ελλήνων ναυτεργατών με συγκροτημένα δικαιώματα».
πηγή:kerdos.