Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζει μόνος του, και επειδή πολλοί μαζί ζουν σε συγκεκριμένο χώρο, σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχουν μερικοί κανονισμοί που θα διευθετούν τις σχέσεις μεταξύ τους। Έτσι, δημιουργήθηκαν οι ευνομούμενες πολιτείες, οι νόμοι, τα συντάγματα και οι κοινωνικοί θεσμοί
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει αμοιβαιότητα στις σχέσεις μεταξύ των θεσμών της Πολιτείας και των πολιτών, ώστε να επικρατεί ειρήνη, δικαιοσύνη και φιλαλληλία. Φυσικά, όπως έλεγε ο Max Weber, πρέπει σε μια Πολιτεία να συνεργάζονται αρμονικά οι τρεις λεγόμενες εξουσίες, ήτοι η γραφειοκρατική η νόμιμη εξουσία, η χαρισματική εξουσία και η παραδοσιακή εξουσία.
Αν το Κράτος επιβάλλεται στο σύνολο, παραγνωρίζοντας τα άλλα είδη εξουσιών, τότε διαταράσσονται οι σχέσεις Πολιτείας και πολιτών με απρόβλεπτες συνέπειες.
Αυτό πρέπει να το δούμε και στις σύγχρονες κρίσιμες περιστάσεις στην χώρα μας, γιατί δεν μπορεί να επικρατήσει ο υπερτονισμός μιας εξουσίας σε βάρος της άλλης. Άλλωστε, οι θεσμοί έχουν αξία όταν κινούνται μέσα στα όρια των τριών τύπων εξουσιών που εκθέσαμε πιο πάνω.
Γενικά, πρέπει να επικρατεί ισορροπημένη σχέση μεταξύ Κράτους και πολιτών, ακόμη και στα οικονομικά θέματα, διαφορετικά δημιουργούνται αναστατώσεις. Πάνω στο θέμα αυτό θα εκθέσω μια παρατήρηση, χωρίς βέβαια να θεωρείται απόλυτη.
Κατά τις δεκαετίες του ‘70 και του ‘80 επισκεπτόμουν συχνά την Αγγλία και παρατηρούσα την εκεί κατάσταση. Στην αγγλική κοινωνία υπήρχε ένα μεγάλο άνοιγμα της ψαλίδας στα οικονομικά ζητήματα, και έτσι παρετηρείτο να υπάρχουν πολύ πλούσιοι και πολύ πτωχοί. Όμως, είχαν ρυθμισθεί κατά τέτοιο τρόπο η κοινωνική ασφάλιση και η μέριμνα, ώστε να μη πεινάει κανείς. Το Κράτος είχε αναλάβει την ασφάλιση των μη εργαζομένων, την συντήρηση των ανέργων και την κοινωνική και ιατροφαρμακευτική τους υποστήριξη.
Κατά τις συζητήσεις που είχα με διαφόρους, μου εξέφραζαν την διαφορά που υπήρχε μεταξύ Αγγλίας και Ελλάδος. Έλεγαν ότι στην Αγγλία βλέπει κανείς το Κράτος να είναι πλούσιο, ενώ οι πολίτες, στην πλειοψηφία τους, να είναι φτωχοί. Αντίθετα, στην Ελλάδα το Κράτος είναι φτωχό, έχει υπέρογκο εξωτερικό δανεισμό, αλλά οι κάτοικοι ζουν με ευμάρεια.
Οι ίδιοι που υπεστήριζαν αυτήν την άποψη εξέφραζαν την έκπληξή τους, όταν επισκέπτονταν την Ελλάδα και έβλεπαν τον σπάταλο τρόπο με τον οποίον ζούσαν οι Έλληνες, εντυπωσιάζονταν από την ευημερία που φαινόταν έκδηλα στις πόλεις, αλλά και από τον ευδαιμονιστικό τρόπο ζωής των Ελλήνων, πράγμα το οποίο δεν συναντούσαν στην πατρίδα τους.
Αυτό συνέβαινε μέχρι τώρα, και σε κάποιο βαθμό συμβαίνει και σήμερα, στην χώρα μας. Η πλειονότητα των ανθρώπων εργάζονται στο δημόσιο, εισπράττουν μισθούς, ζουν με ευμάρεια, ενώ το Κράτος δανείζεται για να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του και βουλιάζει μέσα στον διεθνή δανεισμό.
Τα ποσά που εισπράττει το Κράτος κάθε χρόνο από φόρους ανέρχονται σε 54 δισ. ευρώ και από αυτά τα 47 δισ. απαιτούνται για τους τόκους των δανείων. Όμως, κατά πληροφορίες, οι Έλληνες έχουν περίπου 600 δισ. ευρώ καταθέσεις μόνον σε ελβετικές τράπεζες.
Συγχρόνως το Κράτος δεν έχει τους απαραίτητους μηχανισμούς για να αυτοπροστατεύεται από τις ποικιλότροπες αφαιμάξεις και τη φοροδιαφυγή. Αυτό καταλήγει στο να είναι το Κράτος φτωχό και οι κάτοικοι να ζουν με κάποια ευμάρεια. Αλλά, όταν το Κράτος δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις εσωτερικές και εξωτερικές υποχρεώσεις του, τότε ούτε και οι πολίτες θα μπορέσουν να επιβιώσουν οικονομικά.
Όταν ήμουν μικρός, ένας θείος μου, μου έδειχνε μια κασέλα γεμάτη από χαρτονομίσματα που είχαν χάσει την αξία στην κατοχή, και διηγόταν στενοχωρημένος πως από την μια μέρα στην άλλη από πλούσιος έγινε φτωχός.
Παρατηρώ ότι σήμερα το Κράτος επιδιώκει με τη φορολογία να ανατρέψει αυτήν την διαφορά. Θέλει να εισπράττει περισσότερα από ό,τι πρέπει για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις εξωτερικές υποχρεώσεις του. Αυτό δημιουργεί αναστάτωση στους πολίτες που έχουν μάθει διαφορετικά και δεν είναι διατεθειμένοι να απαρνηθούν τα κεκτημένα δικαιώματά τους. Στο σημείο αυτό εντοπίζω τις κοινωνικές συγκρούσεις.
Φυσικά, ευθύνη γι’ αυτήν την κατάσταση έχουν οι πολιτικοί, οι οποίοι άφησαν τα πράγματα να οδηγηθούν εδώ – δηλαδή στο να είναι φτωχό το Κράτος, να δανείζεται υπέρογκα ποσά, χωρίς να μπορεί να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του, αλλά και να υποδεικνύουν ή και να παρακινούν, με τον τρόπο τους, τους πολίτες να ζουν με ευμάρεια και πλουτισμό. Όταν κάποιος έχει μια επιχείρηση, φροντίζει επιμελώς, ώστε τα έξοδα να μην υπερβαίνουν τα έσοδα, και όταν δεν μπορεί να βρει τρόπους εξυγίανσης της επιχειρήσεως, αναθέτει σε ειδικούς να το κάνουν.
Επίσης, ευθύνονται οι πολιτικοί, οι οποίοι ακόμη και τώρα επιδιώκουν με τις περικοπές των μισθών, των επιδομάτων και τη γενικότερη φορολογία έμμεση και άμεση – να εξισορροπήσουν τα πράγματα, ώστε να αποφύγει το Κράτος την πτώχευση, ἀλλά δεν λαμβάνουν ουσιαστικά μέτρα αφενός για την ανάπτυξη, και αφ’ ετέρου για σωστή κοινωνική πολιτική. Η επιστήμη της πολιτικής οικονομίας αναφέρει τις τρεις βασικές αρχές για τη δίκαιη κατανομή του εισοδήματος: Την «αρχή της ίσης κατανομής», την «αρχή των αναγκών» και «την αρχή της συμβολής στην παραγωγή».
Τελικά, στη χώρα μας όχι μόνον δεν κατανέμονται σωστά τα εισοδήματα, αλλά δεν εισπράττεται δίκαια και η φορολογία, ενώ θα πρέπει να φορολογούνται περισσότερο οι έχοντες και κατέχοντες.
Δεν είμαι οικονομολόγος για να χρησιμοποιώ ειδικούς επιστημονικούς όρους, αλλά με την ἁπλότητα σκέψεως του μέσου πολίτη, βλέπω τη σύγχρονη οικονομική κρίση, εκτός από τα πνευματικά αίτια, στην πτωχεία του Κράτους συγκριτικά με την ευημερία των πολιτών, οπότε τα μέτρα για την οικονομική βελτίωση του Κράτους και τη μείωση των εισοδημάτων των πολιτών δημιουργεί εντάσεις.
Στο θέμα αυτό πρέπει να επικρατήσει νηφαλιότητα, διάκριση και δικαιοσύνη
πηγή:Ρομφαία