
Το σκάφος «Satisfaction» αντλεί πετρελαιοειδή από το βυθισμένο στα 143 μέτρα «Sea Diamond».
ΠΗΓΗ:ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ-ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΛΙΝΑΡΔΟΥ
Νομικούς χειρισμούς ώστε ο λογαριασμός για την υπόθεση του «Sea Diamond» να φτάσει τελικώς στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας κάνει από μέρες, η πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Το ποσόν που «παίζεται» φθάνει περίπου στα 20 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή κόστισε στη Louis ο καθαρισμός της περιοχής και το μεγαλόπνοο σχέδιο της απάντλησης των καυσίμων από το δεξαμενόπλοιο, που ξεκίνησε στα μέσα Μαΐου, αλλά σταμάτησε πρόωρα.
*Η υπόθεση εξελίσσεται σε θρίλερ. Την ώρα που ο υπουργός, Α. Παπαληγούρας, τονίζει ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν θα πληρώσει ούτε ευρώ για τον καθαρισμό της θάλασσας στην Καλντέρα, η Louis Hellenic Cruises ισχυρίζεται ότι δεν ευθύνεται η ίδια για την πρόσκρουση του κρουαζιερόπλοιου στον ύφαλο, τη βύθισή του, και κατά συνέπεια, για τη ρύπανση στη θάλασσα.
*Υπάρχουν επιπλέον δύο κρυφοί «άσοι» εναντίον της χώρας μας: Ο οργανισμός West Of England στον οποίον ήταν ασφαλισμένο το πλοίο, αναμένεται να επικαλεστεί το ότι οι κάτοικοι της Σαντορίνης δεν έχουν καταθέσει αγωγή εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρείας για ρύπανση και -το πιο σημαντικό- ο πλοιοκτήτης να δηλώσει περιορισμένη ευθύνη και να θέσει μέγιστο όριο στις δαπάνες του.
*Ισχυρά ασφαλιστικά λόμπι στον Πειραιά σχολιάζουν για την απάντληση ότι το ελληνικό Δημόσιο, αν υπάρξουν δυσάρεστες νομικές εξελίξεις, για μια «πετσέτα» λάδια θα πληρώσει ένα τρελό ποσό ύψους 6 εκατ. δολαρίων! Την ίδια ώρα οι τοπικοί φορείς μιλούν για περιβαλλοντική καταστροφή και μελλοντικούς κινδύνους από τις τοξικές ουσίες και τα βαρέα μέταλλα που υπάρχουν στο πλοίο, απαιτώντας την ανέλκυσή του.
*Ομως, όπως υποστηρίζει η Luis, μέχρι σήμερα δεν έχει κατατεθεί αγωγή εναντίον της από κατοίκους του νησιού!
*Η υπόθεση εξελίσσεται σε θρίλερ. Την ώρα που ο υπουργός, Α. Παπαληγούρας, τονίζει ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν θα πληρώσει ούτε ευρώ για τον καθαρισμό της θάλασσας στην Καλντέρα, η Louis Hellenic Cruises ισχυρίζεται ότι δεν ευθύνεται η ίδια για την πρόσκρουση του κρουαζιερόπλοιου στον ύφαλο, τη βύθισή του, και κατά συνέπεια, για τη ρύπανση στη θάλασσα.
*Υπάρχουν επιπλέον δύο κρυφοί «άσοι» εναντίον της χώρας μας: Ο οργανισμός West Of England στον οποίον ήταν ασφαλισμένο το πλοίο, αναμένεται να επικαλεστεί το ότι οι κάτοικοι της Σαντορίνης δεν έχουν καταθέσει αγωγή εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρείας για ρύπανση και -το πιο σημαντικό- ο πλοιοκτήτης να δηλώσει περιορισμένη ευθύνη και να θέσει μέγιστο όριο στις δαπάνες του.
*Ισχυρά ασφαλιστικά λόμπι στον Πειραιά σχολιάζουν για την απάντληση ότι το ελληνικό Δημόσιο, αν υπάρξουν δυσάρεστες νομικές εξελίξεις, για μια «πετσέτα» λάδια θα πληρώσει ένα τρελό ποσό ύψους 6 εκατ. δολαρίων! Την ίδια ώρα οι τοπικοί φορείς μιλούν για περιβαλλοντική καταστροφή και μελλοντικούς κινδύνους από τις τοξικές ουσίες και τα βαρέα μέταλλα που υπάρχουν στο πλοίο, απαιτώντας την ανέλκυσή του.
*Ομως, όπως υποστηρίζει η Luis, μέχρι σήμερα δεν έχει κατατεθεί αγωγή εναντίον της από κατοίκους του νησιού!

Ο υπουργός Α. Παπαληγούρας, πάντως, υπόσχεται ανέλκυση και διαβεβαιώνει ότι με την απάντληση το ναυάγιο «καθίσταται ανενεργό»!
Περιορισμός ευθυνών
Στις δεξαμενές του πλοίου υπολογίζεται ότι υπάρχουν έως 120 τόνοι πετρελαιοειδών.
Η αγγλική εταιρεία Dronik Maritime Consultants Ltd έχει βγάλει μόλις 15 τόνους. Το μεγάλο ποσοστό των πετρελαιοειδών, στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στα 143 μέτρα βάθος όπου βρίσκεται το «Sea Diamond», έχει στερεοποιηθεί και είναι αδύνατον να απαντληθεί.
*«Η πλοιοκτήτρια εταιρεία και οι ασφαλιστές της έχουν δαπανήσει ποσό που υπερβαίνει τα 12 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση της ρύπανσης και την προστασία του περιβάλλοντος με μέτρα που ελήφθησαν αμέσως μετά το ατύχημα και είχαν ως αποτέλεσμα παράδοση ακτών στις τοπικές αρχές καθαρότερων απ' ό,τι ήταν πριν (αυτό το επικύρωσαν ενυπόγραφα οι ίδιοι). Αλλά και την μη επιβάρυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος, όπως πιστοποιούν έγκυρες μετρήσεις του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών, του μόνου αρμόδιου φορέα», υποστηρίζει η Φρόσω Ζαρουλέα από την Louis.
*Οι κάτοικοι δυσπιστούν. Ο Γ. Διακοφωτάκης, εκπρόσωπος της «Δράσης για τη Σαντορίνη», υποστηρίζει ότι η συνέχεια θα δοθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αφού «δεν υπάρχει άλλος δρόμος».
*Μέχρι αυτήν την στιγμή, πάντως, η εταιρεία Louis Hellenic Cruises δεν έχει δεχθεί αγωγή για ρύπανση ή επαπειλούμενη ρύπανση στην Καλντέρα της Σαντορίνης.
Οι μόνες αγωγές, σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση από την εταιρεία, αφορούν άλλους λόγους και προέρχονται από:
1 Την εταιρεία και τον καπετάνιο του φέριμποτ στο οποίο επιβιβάστηκαν οι επιβάτες, με την οποία ζητούν αμοιβή για τη διάσωση.
2 Από μία εταιρεία εκναύλωσης yachts που εδρεύει στη Ρόδο και τον πράκτορά της στη Σαντορίνη, με την οποία ζητούν αποζημίωση για απώλεια εσόδων λόγω ακύρωσης ναυλώσεων.
3 Από τους γάλλους επιβάτες του «Sea Diamond».
Κι εδώ αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση, καθώς σύμφωνα με πηγές του οργανισμού West Of England, τη «νύφη» θα πληρώσει εκείνος που θα αποδειχθεί πως ευθύνεται για ό,τι συνέβη. Και μην ξεχνάμε πως ήδη έχει καταγραφεί ότι η πρόσκρουση και η βύθιση του Sea Diamond προκλήθηκε όχι από ευθύνη του πλοιάρχου, αλλά από εγκληματικά λάθη στους χάρτες της Υδρογραφικής Υπηρεσίας.
*Ο ασφαλιστικός οργανισμός δεν σκοπεύει να πληρώσει τόσο εύκολα. Δεν αποκλείεται μάλιστα να αναγκαστεί ο πλοιοκτήτης να καταθέσει αίτηση περιορισμού ευθύνης. Τί σημαίνει αυτό; Με μία απλή αίτηση περιορίζει την ευθύνη του σε ένα συγκεκριμένο ποσό. Το υπουργείο δεν μπορεί να εισηγηθεί την άρση της συγκεκριμένης αίτησης, γιατί σύμφωνα με το νόμο, αυτό γίνεται μόνον σε περιπτώσεις που έχει αποδειχθεί εγκληματική αμέλεια από την πλευρά της εταιρείας!
Θα κρίνει η Δικαιοσύνη
Ισως, λοιπόν, να μην είναι και τόσο τυχαίο αυτό που μας πληροφόρησαν από την πλοιοκτήτρια εταιρεία: «Τόσο η ελληνική όσο και η διεθνής νομοθεσία προβλέπουν ως μέγιστο ποσό τα 4,3 εκατ. ευρώ και όπως αντιλαμβάνεσθε, η πλοιοκτήτρια και οι ασφαλιστές της έχουν δαπανήσει 12 εκατ., χωρίς σε αυτό το ποσό να συμπεριλαμβάνεται το κόστος της απάντλησης»...
*Πηγές, πάντως του ΥΕΝ κρατούν επιφυλακτική στάση έως ότου η υπόθεση φτάσει στη δικαιοσύνη. Γνωρίζουν ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να ανατραπεί το σκηνικό και εν τέλει το ελληνικό Δημόσιο να πληρώσει τη «νύφη» για το «Sea Diamond». Οπως χαρακτηριστικά μας είπαν:
«Εμείς θα κάνουμε ότι αποφασίσει η Δικαιοσύνη. Μπορεί να αποδειχθεί ότι η βύθιση έγινε από λάθος χειρισμούς του λιμενικού κι έτσι τελικά να ζημιωθεί το ελληνικό Δημόσιο. Ολα τα ενδεχόμενα, είναι ανοιχτά».