Διαδικτυακή επανάσταση εναντίον της παρακμής και της βλακείας!

Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2013

Στη παναγιά τη Σέργαινα

Γράφει ο Π.Μυτιληναίος sergena 
Για κάποιους από μας που η σκούφια μας κρατά από τον Βόθωνα, η 1 και 2α Νοεμβρίου είναι δυό πολύ σημαντικές μέρες.
Θυμάμαι παιδί την παραμονή της Παναγιάς της Σέργαινας, με έπαιρνε από το χέρι το κερα-Ρηνιώ, μπαίναμε στο Λεωφορείο του Μπελλώνια.
Πρώτη μας στάση η Αγία Άννα και το προσκύνημα της εικόνας του Αγίου Τρύφωνα, του προστάτη των δοντιών .
-Αν πονούν τα δόντια σου να έρχεσαι εδώ στον Άγιο Τρύφωνα, να ανάβεις ένα κερί, να προσκυνάς την εικόνα και θα δεις πως θα σου περνά ο πόνος, μούλεγε το κερα Ρηνιώ.

Ανάβαμε το καντήλι στα γρήγορα και μετά παίρναμε το δρόμο, μαζί με την Μαργαρίτα τη Σουσουράδα για την παναγιά τη Σέργενα.
Σκεφτόμουν πως θα ανεβαίναμε πάλι τη δύσκολη σκάλα…. και καλά εγώ παιδί… οι γριές;;;;
Δεν τολμούσα όμως να πω τίποτα της γιαγιάς γιατί με ξάνυε με τα μεγάλα εκφραστικά μάτια της κάθε φορά που αμφισβητούσα τη δύναμη της και την ηλικία της….
Στο δρόμο ανταμώναμε με άλλους Βοθωνιάτες…. Τη Θοδοσά τη Θεία, τη Ζαμπέτα και τις ξαδέρφες μου…
Περιμέναμε να αρχίσουν τις Ιστορίες οι μεγάλες….
Τις είχαμε ακούσει χιλιάδες φορές αλλά περιμέναμε με λαχτάρα να ακούσουμε και πάλι πως τη νεγλυτώσανε οι Βοθωνιάτες από τσι κουρσάροι χάρις στην Παναγιά τη Σέργαινα….

Στη Παναγιά που λες Παναγιώτη …. Άρχιζε η γριά καθώς ηπερπατούσαμε μέσα στα ριμίδια…. Μούλεε η συγχωρεμένη η μάννα μου, μέσα στη Σέργενα, είχανε μαζευτεί όλοι οι Βοθωνιάτες για να γλυτώσουνε από τις Κουρσάροι ….
Ηβγαίνανε απάνω και μετά ητραβούσανε τη σκάλα και ημπαρώνανε τη πόρτα….
Μια φορά όμως τσιπήρανε χαμπάρι οι Κουρσάροι και ημαζευτήκανε απόξω από την εκκλησσά με τα γιαταγάνια και τα μαχαίρια και ηφωνάζανε πως θα τσι σφάζανε όλοι…
Τότες που λές ηλέανε οι παλιοί πως ηξανύανε τη Παναγιά ολοζώντανη απάς στο τράφο να ξωρνιάζει τσι κουρσάροι και να γλυτώνει το χωριό…
Μια φορά μάλιστα την έδε στον ύπνο τσι μια Βοθωνιάτισσα και τσείπε να πανε να κλειστούνε μες στη Σέργαινα και να βράσουνε νερό γιατί έρχουντε Κουρσάροι πολλοί και ψωμομένοι…
Ηβράσανε νερό .. το ρίξανε κιηκάψανε τσι Κουρσάροι κιησωθήκανε όλοι….
Ολοζώντανη είναι η Σέργαινα…. Μας έλεγε καθώς αγκομαχούσε να ανέβει την ανηφόρα η Σουσουράδα…
Όταν φτάναμε και ο παπάς θα άρχιζε τα σπερνά… χάζευα τις γριές που ανεβαίνανε με δυσκολία τη σκάλα …
- κα έλα θα και μη φοβάσαι μου φώναζε το ΚεραΡηνιώ και μου κρατούσε το χέρι να ανέβω τη δύσκολη σκάλα….
Μυσταγωγία που δεν πρόκειται ποτέ να ξεχάσω….
Ψάλλαμε όλοι μαζί τα τροπάρια κάτω από το φως των κανητλιών και των κεριών μέσα στην υπόσκαφη εκκλησία.

Έκανα ένα μεγάλο λάθος. Είχα να πάω στη Σέργαινα πάνω από 35 χρόνια…
Ήξερα πως σε κάθε γωνιά της πανέμορφης μας εκκλησίας θα έβλεπα τις μορφές του κερα Ρινιού , της Σουσουράδας και της Θοδοσάς ….
Δεν αντέχεται η απουσία τους από τη ζωή μου…..
Ήταν όμως λάθος μου… που το διόρθωσα τα τελευταία χρόνια που πάω μαζί με την κάμερα για να καταγράψω το πανηγύρι.
Και η αλήθεια είναι πως βλέπω τις γριές μου μπροστά μου ολοζώντανες να γελούνε με την ατζαμοσύνη μου και τον φόβο μου να ανέβω από τη παλιά τη σκάλα στη Σέργαινα….
Ακούω την Σουσουράδα μου να μου φωνάζει…..
-Έλα δα ξεμπέρδευε Παναγιώτη….δε νταγιαντάς πάλι ναβγεις απάνω;;;;κα βρε μη δουλειάς…. Δε σε αφήνει η Σέργαινα πέσεις χάμαι…..
έλα και θα αποσπερνιάσει…..


πηγή:Νέα της Σαντορινης 
Επιτρέπεται η αντιγραφή και ιεραποστολική αξιοποίηση των κειμένων πού θα βρείτε εδώ, είτε ημετέρων ή αντεγραμμένων από άλλους ιστοχώρους, ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από ορθόδοξα ή φιλορθόδοξα ιστολόγια με υποχρέωση την αναφορά πηγής και συγγραφέως του κειμένου και την μη περικοπή αυτού για οποιονδήποτε λόγο.Τα ανυπόγραφα άρθρα και όσα δεν αναφέρουν πηγή ανήκουν στο υποφαινόμενο ιστολόγιο.
Συνήθως οι εικόνες πού χρησιμοποιούμε, παρέχονται από την αναζήτηση google.Αν νομίζετε ότι η ανάρτηση τους θίγει δικαιώματα σας, ειδοποιήστε να τις κατεβάσουμε.

Ευχαριστούμε