Το άρθρο είναι από το ‘αντιχριστιανικό’ BBC. Ο πρωτότυπος τίτλος του άρθρου είναι: ‘Dutch rethink Christianity for a doubtful world’, δηλ. ‘Οι Ολλανδοί ξανασκέφτονται τον Χριστιανισμό για ένα κόσμο γεμάτο αμφιβολίες’/ μετ. ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ
Ο αιδ. Klaas Hendrikse δεν μπορεί να προσφέρει στο εκκλησίασμά του πολλή ελπίδα για τη ζωή μετά τον θάνατο, και σίγουρα δεν είναι ο τύπος του ανθρώπου που ‘ζαχαρώνει το χάπι’ (sic).
Μια επιβλητική φιγούρα με το μαύρο σακάκι και το άσπρο γιακά του κληρικού, ο κ. Hendrikse οδηγεί την Κυριακάτικη λειτουργία στην ‘Εκκλησία της Εξόδου’ στο Gorinchem της κεντρικής Ολλανδίας.
Η εκκλησία του αποτελεί μέρος της επικρατούσας προτεσταντικής εκκλησίας στην Ολλανδία (PKN), και η λειτουργία είναι αρκετά συμβατική, με ύμνους, αναγνώσεις από τη Βίβλο, και την προσευχή του Κυρίου. Αλλά το μήνυμα του κηρύγματος του κ. Hendrikse φαίνεται ζοφερό - «Ζήστε τη ζωή εδώ στη γη, γιατί θα είναι μάλλον η μόνη που έχετε».
«Προσωπικά δεν έχω κανένα ταλέντο να πιστεύω στη μετά θάνατον ζωή», λέει ο κ. Hendrikse. "Όχι, για μένα, η ζωή μας, το καθήκον μας, είναι πριν από το θάνατο."
Ο Klaas Hendrikse δεν πιστεύει ούτε ότι ο Θεός υπάρχει καν ως ένα υπερφυσικό ον.
Ο Θεός δεν είναι ον καν ... Είναι μια λέξη για την εμπειρία, ή την ανθρώπινη εμπειρία".
«Όταν συμβαίνει κάτι, συμβαίνει κάτω στη γη, ανάμεσα σε εσάς και εμένα, μεταξύ των ανθρώπων, εκεί μπορεί να συμβεί. Ο Θεός δεν είναι ένα ον καν... είναι μια λέξη για την εμπειρία, ή την ανθρώπινη εμπειρία."
Ο κ. Hendrikse περιγράφει την περιγραφή που δίνει η Βίβλος για τη ζωή του Ιησού ως μία μυθολογική ιστορία για έναν άνθρωπο που μπορεί ποτέ να μην υπήρχε, ακόμα κι αν είναι μια πολύτιμη πηγή σοφίας για το πώς να ζήσουμε μια καλή ζωή.
Το βιβλίο του ‘Πιστεύοντας σε Έναν Θεό που Δεν Υπάρχει’ (Believing in a Non-Existent God) οδήγησε σε αιτήματα από περισσότερο ‘παραδοσιοκρατικούς’ (sic) χριστιανούς για την απομάκρυνσή του. Ωστόσο, μία ειδική συνεδρίαση της εκκλησίας, αποφάσισε ότι οι απόψεις του ήταν πάρα πολύ ευρέως διαδεδομένες μεταξύ των ‘στοχαστών’ της εκκλησίας, ώστε να είναι ο μοναδικός που τις πρεσβεύει.
Δείτε το βίντεο:
Μια μελέτη από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, διαπίστωσε ότι ένας στους έξι κληρικούς στην PKN (προτεσταντική εκκλησία της Ολλανδίας) και σε έξι άλλα μικρότερα δόγματα είναι είτε αγνωστικιστής, είτε άθεος.
Η Rev Kirsten Slattenaar, τακτική ιερέας στην εκκλησία Exodus, απορρίπτει επίσης την ιδέα – που ευρέως θεωρείται κεντρικής σημασίας για τον Χριστιανισμό - ότι ο Ιησούς ήταν Θεός, και μαζί και άνθρωπος.
“Νομίζω ότι ο ‘Υιός του Θεού’, είναι ένα είδος τίτλου”, λέει. "Δεν νομίζω ότι ήταν Θεός ή μισός Θεός. Νομίζω ότι ήταν ένας άνθρωπος, αλλά ήταν ένας ειδικός άνθρωπος επειδή ήταν πολύ καλός, ζώντας με αγάπη, με το πνεύμα του Θεού που βρήκε μέσα στον εαυτό του". (σχ.ΚΟ: νεοπεοχίτικη δοξασία)
Η κ. Slattenaar αναγνωρίζει ότι έτσι αλλάζει αυτό που η Εκκλησία έχει διακηρύξει, αλλά, όπως λέει, δεν αλλάζει το «πραγματικό νόημα του Χριστιανισμού».
Λέει ότι «δεν υπάρχει μόνο μία απάντηση» και καταγγέλλει ότι «πολλές παραδοσιακές πεποιθήσεις έχουν εξελιχθεί σε άκαμπτα πράγματα που δεν μπορείς να αγγίξεις πια".
Η Dienie van Wijngaarden, η οποία πηγαίνει στην εκκλησία Exodus εδώ και 20 χρόνια, είναι μία από τους λαϊκούς που έλκονται από ένα τέτοιο ‘ελεύθερο πνεύμα’.
"Νομίζω ότι είναι πολύ απελευθερωτικό. [Ο Klaas Hendrikse] χρησιμοποιεί την Αγία Γραφή με ένα μεταφορική τρόπο ώστε να μπορώ να τη φέρω στον δικό μου τρόπο σκέψης, τον δικό μου τρόπο πρακτικής".
Ο Wim De Jong, λέει, "Εδώ μπορείτε να πιστεύετε ό, τι θέλετε να σκέφτεστε για τον εαυτό σας, αυτό που πραγματικά αισθάνεστε και πως είναι αλήθεια".
Οι Εκκλησίες στο Άμστερνταμ ήλπιζαν να προσελκύσουν τέτοιους ανθρώπους με μια πρόσφατη βραδινή συγκέντρωση.
Στην περιοχή Old Church "στο πιο hot μέρος της περιοχής με τα κόκκινα φώτα", στα αξιοθέατα περιλαμβάνονται τα "speed-dating".
Καθώς τα κορίτσια με τις μικροσκοπικές φούστες άρχισαν να εμφανίζονται στα παράθυρα με τον κόκκινο φωτισμό, έξω στους δρόμους, οι επισκέπτες της εκκλησίας άρχισαν να συζητάνε για την αγάπη με μια σειρά από αγνώστους.
Ο Καθηγητής Stoffels Hijme του Πανεπιστήμιο VU του Άμστερνταμ αναφέρει ότι είναι έννοιες όπως η αγάπη, που οι άνθρωποι βασίζουν τις ιδέες τους πάνω στη θρησκεία.
"Στην κοινωνία μας αυτό λέγεται «somethingism», λέει. "Θα πρέπει να υπάρχει «κάτι» μεταξύ ουρανού και γης, αλλά να το αποκαλούμε «Θεό», και ακόμη και «προσωπικό Θεό», για την πλειοψηφία των Ολλανδών είναι κάτι πολύ μακρινό.
«Οι χριστιανικές εκκλησίες βρίσκονται σε κατάσταση αγοράς (κοινώς marketing...). Μπορούν να προσφέρουν τις ιδέες τους για την πλειοψηφία του πληθυσμού, που ενδιαφέρεται για την πνευματικότητα ή κάποιο είδος θρησκείας."
Για να ανταγωνιστούν την αγορά αυτή των ιδεών, κάποιες χριστιανικές ομάδες φαίνονται έτοιμες σχεδόν να επανεφεύρουν τον Χριστιανισμό.
Θέλουν η Ολλανδία να είναι ένα εργαστήριο για τον Χριστιανισμό, ένας πειραματισμός με νέους ριζοσπαστικούς τρόπους κατανόησης της πίστης.
Το Stroom ("Stream") West είναι το πείραμα που επινοήθηκε από μία εκκλησία για να προσεγγίσει τους νέους.
Σε ένα θέατρο του Άμστερνταμ νέοι άνθρωποι συλλογίζονται την έννοια της αιωνιότητας με το να απλώνουν έναν σωρό κόκκων ρυζιού, ξεχωρίζοντας τον κάθε κόκκο, στο πάτωμα.
"Η διαφορά από τις άλλες εκκλησίες είναι ότι εμείς ... πειραματίζονται με το περιεχόμενο του ευαγγελίου», λέει ο Rikko Voorberg, ο οποίος βοηθά για γίνει γνωστό το Stroom West. «Παραδοσιακά, φέρνουμε μια όμορφη ιστορία και ζητούμε από τους ανθρώπους να καθίσουν και να ακούσουν και να πεισθούν. Αυτός είναι ένας άλλος τρόπος."
Το Stroom εστιάζει στην προσωπική αναζήτηση των ανθρώπων για το Θεό, όχι στις παραδοσιακές ‘μαύρο - άσπρο’ απαντήσεις της εκκλησίας.
Ο Rikko πιστεύει ότι ο παραδοσιακός χριστιανισμός βάζει τον Θεό μέσα σε ένα πολύ περιορισμένο κουτί.
Πιστεύει ότι σε μια μεταμοντέρνα κοινωνία που δεν έχει πλέον την ίδια πίστη, υπάρχει επείγουσα ανάγκη "να βγάλει το Θεό από το κουτί".
«Η Εκκλησία οφείλει να επαγρυπνά για το τι συμβαίνει στην κοινωνία», λέει. "Θα πρέπει να αλλάξει για να παραμείνει Χριστιανική. Δεν μπορείς να κηρύξεις τον Ουρανό με τον ίδιο τρόπο σήμερα όπως έκανες πριν από 2.000 χρόνια, και πρέπει να το ξανασκεφτείς τι είναι αυτό. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις ίδιες λέξεις και να λέμε κάτι εντελώς διαφορετικό."
Όταν ρώτησα τον Rikko αν πίστευε ότι ο Ιησούς ήταν ο Γιος του Θεού κοίταξε άβολα.
"Αυτή είναι μια πολύ δύσκολη ερώτηση. Δεν είμαι σίγουρος τι σημαίνει», λέει.
«Οι άνθρωποι έχουν πολύ αυστηρές ιδέες για το τι σημαίνει. Με μερικές ιδέες θα μπορούσα να συμφωνήσω, με κάποιες ιδέες όχι."
Τέτοιες υπεκφυγές είναι ανάθεμα στη Bible Belt (Ζώνη της Βίβλου) της Ολλανδίας, μεταξύ του μεγάλου αριθμού των ανθρώπων που ζουν σύμφωνα με τις αυστηρές χριστιανικές ορθόδοξες απόψεις.
Στην ήσυχη πόλη του Staphorst περίπου το ένα τέταρτο του πληθυσμού παρακολουθεί τις συντηρητικές ολλανδικές αναμορφωμένες εκκλησίες κάθε Κυριακή.
Η πόλη έχει ακόμη και ένα νόμο κατά της ορκωμοσίας.
Ο Αντιδήμαρχός της, Sytse de Jong, κατηγορεί τις προοδευτικές ομάδες ότι προσπαθούν να αλλάξουν τον Χριστιανισμό για να χωρέσουν τις τρέχουσες κοινωνικές νόρμες.
«Όταν πλησιάζουμε τους ανθρώπους για να έρθουν στην Εκκλησία αφήνοντας τον Ιησού Χριστό έξω από την Εκκλησία, τότε χάνουμε τον πυρήνα του Χριστιανισμού. Τότε δεν μεταρρυθμίζουμε τα θεσμικά όργανα και τη συμπεριφορά τους, αλλά τον πυρήνα του μηνύματός μας."
Αλλά πολλές εκκλησίες είναι πρόθυμες να συνεργαστούν με κάποιον που πιστεύει σε "κάτι".
Θεωρούν ότι μόνο μέσω της προσαρμογής μπορεί να επιβιώσει η θρησκεία τους.
Οι νέοι στο Stroom West γράφουν στα πιάτα τα ονόματα εκείνων των πραγμάτων που εμποδίζουν τη γη από το να είναι ο ουρανός - τον καρκίνο, τον πόλεμο, την πείνα - και τα καταστρέφουν συμβολικά.
Ο νέος Χριστιανισμός αναπτύσσει ήδη το δικό του τελετουργικό
πηγήΚόκκινος Ουρανός