Συγκρατημένη αισιοδοξία, υπό προϋποθέσεις, επικρατεί στον τουριστικό κλάδο για ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης από πλευράς κρατήσεων για το 2011. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία οι προκρατήσεις οργανωμένων πακέτων διακοπών από τις αγορές της Βρετανίας, της Ρωσίας και της Ουκρανίας για την Ελλάδα κινούνται με θετικό πρόσημο. Ωστόσο, τα μηνύματα από τη γερμανική αγορά -μία από τις βασικές χώρες τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού- η πτώση συνεχίζεται και φέτος, και μάλιστα σε διψήφιο ποσοστό.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και α’ αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Α. Ανδρέαδη, η μεγάλη μείωση της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα από τη γερμανική αγορά, το Δεκέμβριο, η οποία παραμένει πτωτική και τον Ιανουάριο και μάλιστα σε διψήφιο ποσοστό, οφείλεται στην αρνητική εικόνα της χώρας μας στη Γερμανία.
«Θα πάρει πολύ καιρό για να αλλάξει η εικόνα μας στη γερμανική αγορά. Για το λόγο αυτό, είναι η άμεση ανάγκη ύπαρξης οργανωμένης και ισχυρής παρουσίας της Ελλάδας με οργανωμένο γραφείο δημοσίων σχέσεων, ώστε να προβληθούν τα θετικά χαρακτηριστικά της χώρας στη γερμανική αγορά. Παρ’ όλα αυτά, το πρόσημο θα γίνει θετικό από τη Γερμανία μόνο εάν γεμίσουν οι ανταγωνιστές μας, η Τουρκία και η Ισπανία», σχολιάζει ο κ. Ανδρέαδης.
Αγορές
Οι υπόλοιπες αγορές, σε γενικές γραμμές, δεν εμφανίζουν τα προβλήματα της Γερμανίας, και εκτιμάται ότι θα έχουμε θετικό πρόσημο από αυτές, εκτός απροόπτου. Ειδικότερα για τις αγορές της Ρωσίας και Ουκρανίας, η αύξηση της τουριστικής κίνησης δεν αποκλείεται να κινηθεί σε διψήφιο ποσοστό, αλλά αυτό θα εξαρτηθείκαι από τη διευκόλυνση των διαδικασιών για την έκδοση βίζας στις χώρες αυτές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, η διευκόλυνση της έκδοσης βίζας μπορεί να προσελκύσει μέσα στο 2011 1,5-2 εκατ. Ρώσους τουρίστες στη χώρα μας, από τις 300.000 του 2010.
Επίσης, το Ισραήλ, μπορεί να τροφοδοτήσει τη χώρα με επισκέπτες που μπορεί να ξεπεράσουν το 1,5 εκατ. σύμφωνα με το υπουργείο Εξωτερικών. Εάν η εν λόγω αγορά λειτουργήσει με ρυθμούς αντίστοιχους με αυτούς που είχε πέρυσι, θα βοηθήσει σημαντικά στην αύξηση της ζήτησης του προϊόντος μας.
Σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι πτήσεις τσάρτερ που προγραμματίζονται για φέτος προς την Ελλάδα. Η προσέλκυση εταιρειών χαμηλού κόστους αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα για τη χώρα. Πρόσφατα ο υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Γ. Νικητιάδης είχε αναφερθεί στην προωθούμενη από το υπουργείο αξιοποίηση των επαφών που έγιναν με αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, από τοπικούς φορείς, στο πλαίσιο της δημιουργίας νέων προορισμών αφίξεων στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Μ’ αυτό τον τρόπο, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Νικητιάδης, θα επιμηκυνθεί προοδευτικώς η διάρκεια της τουριστικής περιόδου.
Αεροπορικές
Σημαντική αύξηση έχει σημειωθεί τόσο από τη ρωσική Aeroflot και την τουρκική Turkish Airlines, ενώ θετικές εξελίξεις αναμένονται μέσα στους επόμενους μήνες από την ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair.
«Πρώτη φορά έχουμε τόσο μεγάλες εκπτώσεις στην Ελλάδα, και η συνολική μου εκτίμηση είναι θετική. Εάν δεν δημιουργηθούν προβλήματα στους επόμενους μήνες, πιστεύω ότι θα είναι μία καλύτερη χρονιά. Ήδη η πρώτη εικόνα είναι θετική, με εξαίρεση την αγορά της Γερμανίας», τονίζει ο κ. Ανδρεάδης.
Οι τιμές των ξενοδοχείων είναι μειωμένες φέτος, ενώ οι προσφορές των επιχειρηματιών του κλάδου για κρατήσεις που πραγματοποιούνται από νωρίς είναι οι καλύτερες που υπήρξαν ποτέ στην αγορά. Επίσης, η ποσοστιαία μείωση του τουριστικού ΦΠΑ κατά 4,5% στη διαμονή, δηλαδή από το 11% στο 6,5% αποτελεί ένα σημαντικό προωθητικό παράγοντα ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού.
Αναφερόμενος στο ίδιο θέμα ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Π. Γερουλάνος τόνισε πως πρόκειται για ένα μέτρο το οποίο «έχει δώσει μία νότα αισιοδοξίας στις προοπτικές της χρονιάς».
Σημαντική προϋπόθεση, όμως, για να μπορέσουν τόσο οι επαγγελματίες του κλάδου όσο και η κοινωνία συνολικά να επωφεληθούν από την ευεργετική μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, είναι να περάσει αυτή στην κατανάλωση. Να δημιουργήσει, άμεσα, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ζήτησης για τη χώρα, γεγονός που μεσοπρόθεσμα θα στηρίξει εξίσου αποτελεσματικά τη βιωσιμότητα και προοπτική των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Οι τιμές των τουριστικών υπηρεσιών, ξενοδοχεία, μουσεία κ.λπ. παραμένουν στα ίδια επίπεδα για τρίτη χρονιά, γεγονός που κάνει την Ελλάδα εξαιρετικά ανταγωνιστική.
Προβολή
Ωστόσο, κρίνεται αναγκαία η στοχευμένη προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος για τη μεγιστοποίηση των τουριστικών επιδόσεων της χώρας, επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς. Για το λόγο αυτό πρέπει να μπει ένα τέλος στο παρωχημένο μοντέλο προβολής της Ελλάδας από τον ΕΟΤ, με άμεση δημιουργία επαγγελματικού φορέα προβολής διαφήμισης στα πρότυπα του βρετανικού ή του γαλλικού μοντέλου.
Κρατήσεις τελευταίας στιγμής
Οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής είναι αυτές που θα διαμορφώνουν για μία ακόμη χρονιά την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης αλλά και τις τιμές στην Ελλάδα, οι οποίες θα πρέπει να κρατηθούν φέτος σε ένα καλό επίπεδο, ώστε να είναι ικανοποιητικός και ο τζίρος. Οι μεγάλες εκπτώσεις της τελευταίας στιγμής που σημειώθηκαν πέρυσι ήταν αναγκαίες, μετά το πλήγμα που δέχθηκε η Ελλάδα, από τα τραγικά συμβάντα του περασμένου Μαΐου, της ηφαιστειακής τέφρας από την Ισλανδία κ.λπ.
πηγή:ammosrestaurant