Το δέμα, βάρους έξι κιλών, έπρεπε να φτάσει στην άλλη πλευρά της Αθήνας, το αργότερο μέχρι τις 2 μετά το μεσημέρι. Και ήταν ήδη 12, με το γνωστό κυκλοφοριακό κομφούζιο να μαίνεται στους δρόμους. Η ‘Αννα δεν το σκέφτηκε πολύ. Σήκωσε το τηλέφωνο και κάλεσε τον Χάρη, έναν από τους πρώτους ποδηλάτες-κούριερ στην Ελλάδα.
Χρησιμοποιώντας για καύσιμο μόνο την ενέργεια των …ποδιών τους ή έστω τον προαστιακό σιδηρόδρομο σε μακρινές διαδρομές, οι ποδηλάτες-κούριερ της Αθήνας υπόσχονται να μεταφέρουν γράμματα ή δέματα, βάρους έως 10 κιλών, μέσα στην πόλη, ακόμη και σε 20 λεπτά, σε χαμηλές τιμές-και, κυρίως, χωρίς να επιβαρύνουν το περιβάλλον!
Οι ποδηλάτες-κούριερ, γνωστοί διεθνώς ως bike-messengers, είναι εκατοντάδες σε πόλεις, όπως η Νέα Υόρκη ή το Σαν Φραντσίσκο, αλλά και σε αστικά κέντρα της Ευρώπης. Έχουν κάνει “περάσματα”-αστραπή από κινηματογραφικές ταινίες κι έχουν γίνει πρωταγωνιστές σε τηλεοπτικές σειρές, όπως το “Dark Angel”, όπου η Τζέσικα Αλμπα υποδύεται τη Μαξ Γκεβάρα, μια bike-messenger. Σε αρκετές χώρες του κόσμου, ακόμη κι ένας τουρίστας μπορεί να βγάλει χρήματα για τις διακοπές του δουλεύοντας για μία-δύο εβδομάδες ως ποδηλάτης-κούριερ.
Στην Ελλάδα, όμως, έκαναν την εμφάνισή τους πολύ πρόσφατα. Ξεκινώντας από τη “BondEX”, μια πρωτοβουλία των αστικών ποδηλατών της Αθήνας, με εμπνευστή τον 33χρονο Χάρη Σκαφτούρο, ο οποίος έχει εργαστεί ως bike-messenger στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ για οκτώ μήνες, μετά τις σπουδές του.
«Η διαφορά του κούριερ με ποδήλατο, σε σχέση με τον κούριερ με μηχανάκι είναι ότι ο πρώτος αγαπάει αυτό που κάνει, θέλει ούτως ή άλλως να είναι πάνω στο ποδήλατο. Εγώ μπορεί να διανύσω και 60 χλμ τη μέρα», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χάρης.
Τί γίνεται, λοιπόν, με τη BondEX, το “μότο” της οποίας είναι “Speed up your business, save your city” (“Επιτάχυνε τη δουλειά σου, σώσε την πόλη σου”);
«Στην Αθήνα ξεκινήσαμε να διερευνάμε το όλο εγχείρημα σιγά-σιγά πριν τρία χρόνια και καθώς το δίκτυο αστικών ποδηλατών μεγάλωνε. Σήμερα η εταιρία μας είναι υπό σύσταση, διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Ιουλίου. Η BondEX έχει ήδη πέντε ποδήλατα στο δίκτυό της, αλλά εδώ και 2,5 εβδομάδες, που δημοσιεύσαμε αγγελία για να βρούμε περισσότερους bike-messengers, έχουμε ήδη λάβει 50 βιογραφικά», προσθέτει και συμπληρώνει ότι, με βάση τα αποτελέσματα των πρώτων επαφών, όταν ξεκινήσει, η εταιρία αναμένεται να έχει εξασφαλίσει ήδη περίπου 30 πελάτες, μεταξύ των οποίων και μεγάλες επιχειρήσεις.
«Από φοιτητές και γραφίστες μέχρι πρώην οικοδόμοι»
Ποιο είναι το προφίλ των ανθρώπων που έστειλαν βιογραφικά; “Από φοιτητές και γραφίστες μέχρι πρώην οικοδόμους άνω των 30-35, ανάμεσά τους και γυναίκες”, διευκρινίζει και συμπληρώνει ότι η συγκεκριμένη δουλειά μπορεί να δώσει επαγγελματική διέξοδο, σε μια περίοδο υψηλής ανεργίας, λόγω της οικονομικής κατάστασης.
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του κούριερ με ποδήλατο; Διόλου ευκαταφρόνητα, από ό,τι δείχνει η συζήτηση με τον Χάρη. «Η τιμή είναι χαμηλότερη κατά 20%-25%, σε σχέση με ένα συμβατικό κούριερ. Αλλά το μεγαλύτερο πλεονέκτημα θεωρώ ότι είναι η ταχύτητα. Στη Ζώνη Α΄ της Αθήνας, δηλαδή στο ιστορικό κέντρο, μέσα στον δακτύλιο, παραδίδουμε σε λιγότερο από 20 λεπτά, ενώ στη Ζώνη Β΄ (περιφέρεια δακτυλίου) το πολύ σε 45′», υπογραμμίζει.
Φυσικά, η δουλειά του ποδηλάτη-κούριερ στην Αθήνα δεν είναι εύκολη, όσο κι αν απολαμβάνει την ποδηλασία, ούτε ακίνδυνη. Ποδηλατόδρομοι δεν υπάρχουν αρκετοί, οπότε οι ποδηλάτες κινούνται αναγκαστικά στους συμβατικούς δρόμους, με τον κίνδυνο ατυχημάτων “πανταχού παρόντα”.
«Η Αθήνα είναι ζούγκλα», παρατηρεί ο Χάρης, αλλά δεν πτοείται: «αν μπορούσαμε, θα φτάναμε και στα 1.000 ποδήλατα», λέει χαρακτηριστικά. Σημειώνεται ότι αντίστοιχη εταιρία, από άλλον φορέα, βρίσκεται στα “σπάργανα” και στη Θεσσαλονίκη, αλλά προς το παρόν σε πρώιμο στάδιο.
Οι bike messengers του 1860
Αν η δουλειά του bike-messenger ακούγεται ως κάτι πολύ «φρέσκο», που αναδύεται στο προσκήνιο εξαιτίας των περιβαλλοντικών ανησυχιών ή της οικονομικής κρίσης, τα πράγματα δεν είναι έτσι: οι πρώτοι ποδηλάτες-”κούριερ” έκαναν την εμφάνισή τους γύρω στο 1860.
Σύμφωνα με τον ιστορικό Ντέηβιντ Χέρλι, εν έτει 1870 το Χρηματιστήριο των Παρισίων απασχολούσε τους δικούς του bicycle messengers, ενώ γύρω στο 1890 η Western Union διέθετε ποδηλάτες-ταχυδρόμους στη Νέα Υόρκη, το Σαν Φραντσίσκο κι άλλα μεγάλα αστικά κέντρα των ΗΠΑ. Μεταπολεμικά, μία από τις πρώτες επίσημα καταγεγραμμένες εταιρίες bike-messengers στις ΗΠΑ ήταν αυτή που ίδρυσε το 1945 ο Καρλ Σπαρκς στο Σαν Φραντσίσκο.
Ποδηλατώντας μέχρι …τα ολυμπιακά μετάλλια
Όπως προαναφέρθηκε, η δουλειά πάνω στο ποδήλατο εγκυμονεί κινδύνους. Σύμφωνα με έρευνα του Harvard (2002), ο χρόνος που οι bike-messengers της Βοστόνης αναγκάζονται να μείνουν εκτός εργασίας λόγω τραυματισμού είναι 13 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με τον μέσο αμερικανικό όρο και τρεις φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την αμέσως επόμενη ομάδα στη λίστα, τους εργαζόμενους στη συσκευασία κρεάτων.
Από την άλλη, η δουλειά του bike messenger μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε ολυμπιακά μετάλλια: για παράδειγμα, ο Νέλσον Βέιλς, αργυρός ολυμπιονίκης ποδηλατοδρομίας στους θερινούς Ολυμπιακούς του 1984, εργαζόταν ως ποδηλάτης κούριερ στη Νέα Υόρκη στις αρχές της δεκαετίας του ’80…
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: bondexcouriers
Πηγή: express