Εάν οι πληροφορίες που δίνει η εκκλησιαστική σελίδα amen.gr είναι αληθείς τουλάχιστον στον πυρήνα της, εξηγούνται πολλές από τις «κακοδαιμονίες» στα εκκλησιαστικά πράγματα και στη χώρα μας. Με αφορμή τη Μικτή Επιτροπή (Μ. Ε.) Ορθοδόξων και Βατικανού στην Κύπρο σε λίγες μέρες τα πράγματα ζορίζουν… Για να ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση, θα φέρω τρία στοιχεία.
Το γάντι του κινήματος της «Ομολογίας», το οργισμένο σήκωμα του γαντιού από το Οικ. Πατριαρχείο (από τον Σεβ. Περγάμου Ιωάννη η Αγωνιώδης και ανταγωνιστική Επιστολή, όσο και το γράμμα του Παν. Οικ. Πατριάρχη Βαρθολομαίου προς τον Αρχιεπ. Ιερώνυμο,οι ακαδημαϊσμοί από τους εκπροσώπους της Ελλαδικής Εκκλησίας στη Μ. Ε.. αλλά και
Από τη μια μεριά ο Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιά Σεραφείμ «…Ξαφνικά ο Πειραιώς, με το γνωστό ύφος του και εμφανώς οργισμένος άρχισε να καταγγέλλει το Πατριαρχικό γράμμα και να κατηγορεί τον Πατριάρχη ότι ψεύδεται με όσα λέει για την Ομολογία…». Δεν λοιπόν μικρό πράγμα αυτή η βαριά ένσταση, ενός από τους Μητροπολίτες που έχει υπογράψει την ¨Ομολογία».
Από την άλλη ο Σεβ. Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος «…Δεν δεχόμαστε σκιές και αμφιβολίες για το αν υπερασπιζόμαστε την ορθοδοξία και την Εκκλησία της Ελλάδος με την συμμετοχή μας στο Διάλογο. Δεν δεχόμαστε με σκιές και αμφισβητήσεις να εκπροσωπήσουμε την Εκκλησία μας στο Διάλογο…». Με λίγα λόγια με τι όρους και προϋποθέσεις και ποιούς θα εκπροσωπήσει o Σεβ. Μεσσηνίας μαζί με τον Τιτουλάριο Αχαΐας Αθανάσιο;
Παράλληλα το «κίνημα της ομολογίας» δεν είναι ομογενοποιημένο και έχουμε και ακραίες στάσεις, όπως οι λεγόμενοι «καντιωτικοί».
Ανεξάρτητα πάντως από το τι είναι όντως τοι Βατικανό (Κράτος, εκκλησία ή υβρίδιο των δύο), νομίζω ότι όταν το μεν Οικ. Πατριαρχείο δίνει μεγαλύτερη σημασία στη θεσμική του διάσταση απ’ ότι στην αποδοχή των θεολογικών βημάτων και διαλόγων από το «Λαό του Θεού» και οι εκπρόσωποι της ελλαδικής Εκκλησίας στον ακαδημαϊσμό τους και τη πιθανή έπαρση εξ αυτού (”η γνώσις γαρ φυσιεί”), η συνοδικότητα είναι ήδη κλονισμένη στη θεσμική ηγεσία των ορθοδόξων Εκκλησιών.
Δεν βλέπουν π.χ. τι λέει η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους για επάνοδο των ρωμαιoκαθολικών στη ΜΙΑ Εκκλησία και όχι υποχωρήσεις σε αντιπαραδοσιακούς συμβιβασμούς;
Δεν βλέπουν ακόμα ότι έχει η θεσμική εκκλησία φαίνεται, ανάμεσα και σε άλλα συν-αποφασισμένα με Βατικανό, αναιρέσει στην πράξη και το κριτήριο της Ουνίας; Είπε με νόημα ο «πατριαρχικός» και απόφοιτος της Χάλκης, Σεβ. Περιστερίου Χρυσόστομος στην Ιεραρχία: «Ή θα γυρίσουμε να συζητήσουμε το πρόβλημα της Ουνίας ή θα διακόψουμε το Διάλογο» και πρότεινε όπως η Ελλαδική αντιπροσωπεία «υπογράφει ξεχωριστό κείμενο με τις θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος».
Και ο νοών νοείτω… Τελικά τι είναι συνοδικότητα, έστω και στο χώρο της Ιεραρχίας;
Υστερόγραφο: Η απόφαση της Ιεραρχίας ήταν κάπως ενδιάμεση και μεταβατική. Δείτε:http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/anakoinothenta.asp?id=1120&what_sub=announce