Πηγή: Reuters
Σύμφωνα με νέα μελέτη, ο θόρυβος που προκαλείται από τα μέσα μαζικής μεταφοράς, κυρίως τις υπόγειες συγκοινωνίες, μπορεί να είναι αρκετά δυνατός έτσι ώστε να προκαλέσει βλάβες στην ακοή των επιβατών.
Η μελέτη, η οποία διεξήχθη στη Νέα Υόρκη, μέτρησε τα επίπεδα θορύβου στους σταθμούς των τρένων, του μετρό, του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, στα πλοία και τα λεωφορεία.
Διαπιστώθηκε λοιπόν, ότι τα επίπεδα του ήχου στις πλατφόρμες του μετρό φθάνουν μάξιμουμ τα 102,1 ντεσιμπέλ, θόρυβος μεγαλύτερος ακόμα και από αυτόν που προκαλείται από ένα αλυσοπρίονο. Συνολικά, η μελέτη διαπίστωσε, ότι κατά μέσο όρο στις πλατφόρμες του μετρό ο θόρυβος είναι περίπου 81 ντεσιμπέλ, ενώ στο εσωτερικό του είναι κατά κάτι λιγότερος, δηλαδή περίπου 79 ντεσιμπέλ.Τα επίπεδα θορύβου γύρω στα 80 ή παραπάνω ντεσιμπέλ, θεωρούνται δυνητικά επικίνδυνα για την ακοή του ανθρώπου.
Αυτό βέβαια εξαρτάται από το πόσο συχνά εκτίθεται ένα άτομο σε αυτούς, καθώς και από τη διάρκεια της έκθεσης. Οι επιστήμονες συστήνουν, πώς η έκθεση σε υψηλούς θορύβους, των 80 ντεσιμπέλ περίπου, δεν πρέπει να ξεπερνά τις 2,7 ώρες την ημέρα ενώ εάν ο ήχος κυμαίνεται στα 90 ντεσιμπέλ, το χρονικό διάστημα αυτό δεν πρέπει να ξεπερνά τα 15 λεπτά.
Τα τρέχοντα συμπεράσματα δείχνουν, ότι οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν μόνο περιστασιακά τα μέσα μαζικής μεταφοράς, έχουν λιγότερο κίνδυνο απώλειας της ακοής τους σε σύγκριση με αυτούς που μετακινούνται καθημερινά με αυτά. Ωστόσο, για τους τελευταίους, «η απώλεια ακοής γίνεται σταδιακά και σε βάθος χρόνου», ανέφερε ο Δρ Neitzel, μέλος της ερευνητικής ομάδας.
Σύμφωνα με τις μελέτες, δεν είναι μόνο οι σταθμοί του μετρό που θέτουν σε κίνδυνο την ακοή των επιβατών. Βρέθηκε ότι στα πορθμεία των πλοίων, κατά μέσο όρο ο θόρυβος ήταν στα 78 ντεσιμπέλ, ενώ στα λεωφορεία περίπου 75.
Επίσης, στα τρένα, η μέση τιμή κυμαινόταν ανάμεσα στα 71 και 76 ντεσιμπέλ.
Σε γενικές γραμμές οι πλατφόρμες των πλοίων και οι αφετηρίες των λεωφορείων, είχαν μεγαλύτερα επίπεδα θορύβου απ΄ ότι στο εσωτερικό των τρένων και των λεωφορείων.
Ο Δρ Neitzel προτρέπει τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν συχνά μέσα μαζικής μεταφοράς, να φορούν ωτοασπίδες, οι οποίες, όταν φοριούνται σωστά, παρέχουν ικανοποιητική προστασία. Άλλο ένα θέμα είναι ότι πολλοί από τους επιβάτες των μέσων αυτών, κάνουν χρήση MP3, έτσι ώστε να αποφεύγουν τους γύρω θορύβους. Αυτό όμως προϋποθέτει και την αύξηση της έντασης της μουσικής από τα ΜΡ3, έτσι ώστε να μην υπάρχουν παρεμβολές από το περιβάλλον, με αποτέλεσμα ο ήχος να υπερβαίνει κατά πολύ τα επιτρεπτά όρια.
Ο Δρ προτείνει σε αυτή την ομάδα ανθρώπων, να χρησιμοποιούν ένα ειδικό ηχομονωτικό πρόγραμμα, το οποίο θα μπλοκάρει τους εξωτερικούς ήχους και θα ενισχύει τη μουσική, χωρίς όμως να απαιτείται αύξηση της έντασής της. Αν και η μελέτη αυτή εξέτασε τους θορύβους μόνο της Νέας Υόρκης, όπου τα μέσα μεταφοράς είναι παλιά (περίπου 100 ετών), οι μελετητές πιθανολογούν ότι θα υπάρχουν και σε άλλες μεγαλουπόλεις τέτοια συστήματα, με ανάλογες εκπομπές ηχητικών ρίπων. Ωστόσο τα αποτελέσματα, δεν αφορούν τα νεότερα μέσα μεταφορών (όπως είναι το μετρό της Αθήνας) τα οποία είναι λιγότερο θορυβώδη από ότι τα παλαιότερα και κακοσυντηρημένα συστήματα.