Βγάζει τα φύλλα του το χειμώνα και το καλοκαίρι ξεραίνονται ,σαν να καίγονται από την καυτή άμμο και εκείνη ακριβώς την στιγμή μέσα στον καυτό ήλιο του καλοκαιριού πετάγονται κάτασπρα τα άνθη του τεράστια ,συμμετρικά , αρωματικά ,έχει το καθένα έξι πέταλα και διαμορφώνουν ένα στέμμα όπως οι ασφόδελοι με 6 στήμονες και κίτρινους ανθήρες , μισαανοίγουν αργά το απόγευμα προς το βράδυ ,τότε που οι καυτές ακτίνες του ήλιου πηγαίνουν για ύπνο για να φθάσουν στο ζενίθ του ανοίγματος, όσο η νύχτα προχωρεί , αυτό ευνοεί τις νυχτόβιες πεταλούδες ,που έχει επιλέξει, το φυτό για να κάνουν την επικονίαση .Λίγο αργότερα το φθινόπωρο θα βγουν οι καρποί του κάψα, όταν ανοίξουν (συνήθως στα μέσα του φθινοπώρου) πετάγονται μακριά τα σπόρια μαύρα ακανόνιστα πολύ ελαφριά ώστε να μπορούν να ταξιδεύσουν, με τον αέρα και με τα κύματα σε κάθε ακρογιάλι που θα βρουν ιδανικές συνθήκες ,ώστε να δημιουργήσουν, νέες αποικίες ,επιτελώντας ένα πολύ σημαντικό οικολογικό καθήκον ,να συγκρατούν την ρευστή από το έλεος των ανέμων και των κυμάτων άμμο και να στολίζουν τις ακρογιαλιές μας .
Οι σπόροι στο κέντρο τους έχουν ένα μικρό βολβό που είναι ο πραγματικός σπόρος. Θάβονται στην άμμο ψάχνοντας για υγρασία. Όσοι επιζήσουν μετά από 4-5 χρόνια θα ανθίσουν και θα συνεχίσουν τον κύκλο της ζωής τους, βλασταίνουν στο τέλος του χειμώνα ή στις αρχές της άνοιξης ,εκτός όμως από τους σπόρους πολλαπλασιάζεται και με βολβούς .
Στην Αρχαία Ελλάδα τα λουλούδια αποτελούσαν μέρος της ζωής των ανθρώπων. Η θρησκεία,η τέχνη, οι μύθοι , ή ιατρική , οι τελετές και άλλες δραστηριότητες ήταν συνυφασμένες με τα λουλούδια.
Στη Μινωική περίοδο ή τέχνη της διακόσμησης είναι γεμάτη από την μαγεία που ασκούσαν τα λουλούδια στους ανθρώπους και αναδεικνύουν ένα υψηλό επίπεδο πολιτισμού ανθρωποκεντρικό, ευαίσθητο, μεγαλειώδη.
Είναι γνωστό από αρχαίες εικονογραφήσεις στην Κρήτη , στα παλάτια της Κνωσού.
Έχει μια ιστορία σχεδόν μυθική βρέθηκε σε ζωγραφιά που έγινε πριν 3.500 χρόνια στις υστεροκυκλαδικές τοιχογραφίες στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης, στο Ανάκτορο που ανάσκαψε ο Μαρινάτος. Στις τοιχογραφίες απεικονίζεται χωρίς τα εξωτερικά πέταλα.
Η προιστορική Σαντορίνη σαν παραμύθι
| |
Ο κρίνος είναι το σύμβολο των βασιλιάδων ,για να τονίζουν την θεϊκή τους καταγωγή ! | |
Μια φορά και ένα καιρό , ζούσαν οι άνθρωποι στην Θήρα , όπως στα ωραία παραμύθια .... | |
| |
¨Όλοι αγαπούσαν ο ένας τον άλλο και ζούσαν σε μεγάλα σπίτια , αδέλφια , ξαδέλφια , γυιοι και κόρες , όλοι μαζί ,παιδιά της Μητέρας - Φύσης , που τους έμαθε να ζουναγαπημένα και να μοιράζονται τα δώρα της ... | |
| |
Κάθε Νοέμβρη , όταν οι ιεροί πίθηκοι της άρχιζαν να χοροπηδούν στα γκρεμνά μασουλώντας της ζαφορά, | |
| |
οι μητέρες, ήξεραν ότι ήρθε η ώρα να μαζέψουν το θείο δώρο που θα κάνει τα νεαρά κορίτσια να γίνουν καρπερές και θα φέρουν νέες ζωές στην αγαπημένη κοινότητα της Θήρας... | |
| |
Νωρίς νωρίς με το λυκόφως της Αφροδίτης να τους δείχνει την πορεία της μέσα από τη θάλασσα στα ψηλά γκρεμνά του Ακρωτηρίου και πριν ακόμα χαράξει ο ήλιος , έβαζαν τα γιορτινά τους φορέματα, για να ανταμώσουν με τα νεαρά κορίτσια και να τους δείξουν το θείο μυστικό της ζωής... Οι νεαρές ιέρειες, με ξυρισμένα τα κεφάλια για να φέρουν τα θεϊκά ευεργετήματα οι χυμοί από τις ρίζες του παγκράτιου που έτριβαν πάνω τους ήδη,
| |
| |
ορμούσαν με όρεξη και νεύρο στις ρίζες των θάμνων και μάζευαν τα όμορφα μπλαβιά λουλούδια με τους κίτρινους και κόκκινους στήμονες , τους κρόκους, που έκρυβαν μέσα τους το μυστικό της ζωής!...
| |
| |
Μες την δίνη της φαντασίας τους που θέριαζε από το φαρμακερό παγκράτιο, έβλεπαν τα ιερά κέρατα των μικρών αιγάγρων να τους δείχνουν που θα έπρεπε να αναζητήσουν το μαγικό λουλούδι ,τη ζαφορά, ωσάν η ίδια η φύση να τα έβαλε εκεί , για να γιορτάζει μαζί τους , την ιερή για κάθε γυναίκα στιγμή, της θείας προσφοράς στην αιωνιότητα... | |
Ξέρανε καλά ,ότι τα ιερά κέρατα που φέρνουν τη ζωή , το δώρο της Φύσης στις γυναίκες για να γεννούν και να φέρνουν νέα ζωή στην κοινότητα , ήτανε μια απλή ενσάρκωση της ίδιας της θεάς.... Προσφέροντας της, με την τελετή μύησης ζαφορά , θα πετύχαιναν την σύλληψη όπως, αιώνες αργότερα κατέγραψε ο ιερέας του Ασκληπιού Ιπποκράτης.... | |
| |
Στην γειτονική τους Αίγυπτο, συχνά οι ιερείς που πηγαίναν για να συνοδέψουν τα πλοία με τα πιθάρια τους γεμάτα λάδι, κρασί και ζαφορά , έβλεπαν τις τιμές και τις θυσίες στη χάρη της και έφεραν την λατρεία και όλα τα μυστικά οι ναυτικοί στο νησί! |
Στις ανασκαφές της Θήρας φαίνεται το ίδιο φυτό να απεικονίζεται σε ένα είδος λάβαρο που έμπαινε σαν έμβλημα σε όλα τα Μινωικά πλοία όταν ήταν σε πόλεμο , σε μικρογραφία της Θήρας, φαίνεται ότι ο στόλος του Αιγαίου εκπροσωπείται σε όλα τα πλοία που έχουν ως σημαία το ίδιο σύμβολο το Pancratium maritimum.
Το φυτό Παγκράτιο μάλλον χρησιμοποιόταν σε τελετές μύησης και στα ελευσίνια μυστήρια, μυημένος στα ελευσίνια μυστήρια ήταν ο "Παντοδύναμος" Ηρακλής γιος του "Παντοκράτορα" Δία, ο Ηρακλής ήταν ο εμπνευστής και ο πρώτος νικητής του αρχαίου αγωνίσματος " Παγκράτιο" μια μορφή πυγμαχίας και πάλης.
Επειδή τα ονόματα δεν είναι ποτέ τυχαία ,ούτε επιλογή απλών ανθρώπων ,κρύβουν μέσα τους μια ιστορία , μια ιδέα ,μια καταγωγή , μια αναφορά ,μια γνώση ,μια καταγραφή ,ένα γεγονός ,μια ιδιότητα ,μια συνέχεια είναι στην ουσία ένα πολιτιστικό δεδομένο.
Ο Όμηρος το ονόμαζε Μόλυ και το περιέγραφε σαν ένα φυτό με άνθη άσπρα σαν το γάλα.
Λένε ότι είναι τόσο έντονο το άρωμα του που κρατάει τα πρόβατα μακριά από τις ακτές.
Από αυτό το καλοκαίρι και μετά αν είστε τυχεροί και τα δείτε θαυμάστε τα ,μυρίστε τα ,αλλά μην τα κόψετε, ούτε να τα ξεριζώσετε ,για να είναι για πολλά χρόνια εκεί , να μας θυμίζουν την ιστορία μας, την καταγωγή μας ,για να παίρνουμε δύναμη από το παράδειγμά τους, που μπορούν να επιβιώνουν μέσα σε ένα κατά τα άλλα αφιλόξενο τόπο για πολλά άλλα φυτά, ας αναπτύξουμε την οικολογική μας συνείδηση πριν είναι αργά, να εμπνευστούμε από την ομορφιά τους και την αρμονία τους ,να ξαναβρούμε το χαμένο μέτρο μέσα μας και ας τα αφήσουμε παρακαταθήκη στα παιδεία μας ,μια και δεν έχουν μείνει και πολλά πράγματα να τους αφήσουμε .
Ένα χρυσό κόσμημα βρέθηκε σε ασύλληπτο τάφο στην αρχαία Ελεύθερνα στο Ρέθυμνο της Κρήτης το κόσμημα αυτό απεικονίζει μια δαιδαλική θεά-μέλισσα. Παρά το μικρό μέγεθός του (ύψος 2-3 εκατοστά) είναι ευδιάκριτη η μορφή της γυναίκας με φενάκη (περούκα), όπως επίσης τα χέρια της-στήμονες, που κρατούν τους μαστούς της, το σώμα της μέλισσας και τα φτερά της στολισμένα με τοσοδούλικα υπέροχα λουλούδια. Όταν το αντιστρέψεις βάζοντας το επάνω κάτω, η θεά εξαφανίζεται και εμφανίζεται ένα ωραιότατο άνθος, ένας κρίνος. Πρόκειται για ένα αντικείμενο αμφίσημο, για έναν «γρύλο», όπως το λένε στην Κρήτη.