Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος ενώ
βρισκόταν στη Σαντορίνη ασθένησε και χρειάστηκε να διακόψει την παραμονή του
στο νησί και να επιστρέψει πρόωρα στην Αθήνα. Κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες
επρόκειτο περί ουρολοίμωξης, που του προκάλεσε υψηλό πυρετό και χρειαζόταν
φαρμακευτική αγωγή. Ο κ. Ιερώνυμος έλαβε τα φάρμακά του, συνήλθε από το
πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισε και παρέστη στην τέλεση της Θείας Λειτουργίας
στον Ιερό Ναό Αγίας Σοφίας Νέου Ψυχικού, που πανηγύριζε, την οποία πάντως δεν τέλεσε
ο ίδιος, αλλά το «alter
ego»
του, ο Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου, Επίσκοπος Διαυλείας Γαβριήλ.
Σημειώνεται ότι ουδέν περί της ασθενείας
του Αρχιεπισκόπου ανακοινώθηκε επίσημα και εγράφη στα ΜΜΕ, αν και στη Σαντορίνη
συζητήθηκε ευρύτατα.
Εν τω μεταξύ αυξάνεται η
κινητικότητα μεταξύ των αρχιμανδριτών, μετά την εκδημία και του Μητροπολίτου
Ιερισσού κυρού Νικοδήμου. Ήδη δύο είναι οι κενές Μητροπόλεις ( Νικοπόλεως και
Ιερισσού), ενώ εκκρεμεί και το ζήτημα να απαλλαγεί από τα καθήκοντά του ο σε
σοβαρή κατάσταση ευρισκόμενος Μητροπολίτης Κίτρους κ. Αγαθόνικος. Η Διαρκής
Ιερά Σύνοδος, με την προηγούμενη σύνθεση της, αποφάσισε να αποστείλει ατύπως
καθηγήτρια της Ιατρικής στον ασθενούντα Μητροπολίτη, η οποία να καταθέσει
γνωμάτευση περί της καταστάσεως της υγείας του. Ακόμη η ΔΙΣ δεν έχει
γνωστοποιήσει αν η ιατρός μετέβη στην Κατερίνη και ποια είναι η γνωμάτευση της.
Σημειώνεται πως αν έως τον προσεχή Οκτώβριο, που συνεδριάζει η Ιεραρχία,
κενωθεί και η Μητρόπολη Κίτρους, τότε θα υπάρξουν, πλην άλλου δυσάρεστου
απροόπτου, ψηφοφορίες για τρεις Μητροπόλεις, που και οι τρεις ανήκουν στις
αποκαλούμενες "Νέες Χώρες".
Ως προς την κινητικότητα των
αρχιμανδριτών, αυτή παρατηρείται έντονη στο Μέγαρο της Ιεράς Συνόδου. Το
πρόβλημα για την Εκκλησία είναι ότι εκεί ακούγονται κουβέντες περί
"τακτοποίησης αδικημένων" στελεχών της Ι.Σ., κάτι που μοιάζει με τα
όσα συνέβαιναν σε παλαιότερες εποχές με τις άγαμες μεγαλοκοπέλες. Πρόβλημα
επίσης για τον πιστό λαό είναι ότι αρχιμανδρίτες όταν κενώνεται μια Μητρόπολη
αυτόματα θεωρούν τους εαυτούς τους υποψηφίους, ανεξάρτητα αν η κάθε μία έχει
τις ιδιαιτερότητες της και για κάθε μία η Εκκλησία οφείλει να βρει τον καλύτερο
για την αποδοτικότερη διαποίμανση του. Οι αρχιμανδρίτες αυτοί πιάνονται από τον
λόγο του Αποστόλου Παύλου και ζουν και αναπνέουν για την
"αποκατάσταση" τους, χωρίς να σκέφτονται τις ευθύνες που έναντι του
Θεού θα αναλάβουν ως Επίσκοποι. Φιλοδοξία
περισσή υπάρχει, φλογερή επιθυμία
"αποκατάστασης" υπάρχει, συναίσθηση ευθύνης δεν υπάρχει τόσο στους εν λόγω αρχιμανδρίτες, όσο και
στους Μητροπολίτες που τους προωθούν αγνοώντας την αξιοκρατία και την
πνευματική ωφέλεια του πιστού λαού.
Στο σημείο αυτό γίνεται επίκαιρο το
αίτημα που είχε υποβάλει ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος στον μακαριστό
Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο, στις 7 Ιανουαρίου 2000, περί της αλλαγής του τρόπου
εκλογής Αρχιερέων. Έγραψε τότε ο κ. Ιερώνυμος, μεταξύ των άλλων:
"
Πρωταρχική και βασική τομή - κατά την άποψη μου, αλλά πιστεύω και της
πλειοψηφίας της Ιεραρχίας, παντός του κλήρου και του πιστού λαού - είναι η
αλλαγή του τρόπου εκλογής Μητροπολιτών. Επειδή φοβούμαι ότι, προς το παρόν, δεν
θα βρη ανταπόκρισιν η πρότασις την οποία θα ήθελα να υποβάλω, εισηγούμαι
ευσεβάστως να ληφθούν - δια αποφάσεως της Δ.Ι.Σ. - τουλάχιστον δύο μέτρα. Η απόφασις αυτή να εγκριθή υπό της ήδη
αποφασισθείσης να συγκληθή Ι.Σ.Ι, πριν αρχίσει η εκλογική διαδικασία…Οι
εκλέκτορες να μην αναγράφουν εις το ψηφοδέλτιον τα ονόματα των υποψηφίων, αλλά
να ακολουθούν την παγίαν εις όλους τους χώρους τακτικήν, της εκδηλώσεως δηλαδή
των προτιμήσεων των με σταυρόν εις τον ειδικώς προς τούτο καταρτισθησόμενον
κατάλογον των προς Αρχιερατείαν εκλογίμων. Τοιουτοτρόπως
θα αποφευχθούν φοβίαι, πιέσεις, συναλλαγαί. Η βούλησις του εκλεκτορος δεν θα
χειραγωγείται και προ πάντων ένα ιερό καθήκον θα πάψη να γίνεται αφορμή
διασυρμού της Εκκλησίας. Επί πλέον ο γραφικός χαρακτήρας του εκλέκτορος δεν θα
αποτελεί βραχνάν δια τον ίδιον τον εκλέκτορα και ταυτοχρόνως όπλον πιέσεως ή
"ανταποδόσεων"εις τας χείρας της διοικήσεως…". ( Οι υπογραμμίσεις του αρθρογράφου).
Ο κ. Ιερώνυμος επανήλθε στο θέμα της αλλαγής στον
τρόπο εκλογής των Μητροπολιτών τον Ιανουάριο του 2005. Σημειώνουμε τα κρίσιμα
σημεία της επιστολής του κ. Ιερώνυμου: Πρώτον
η αλλαγή του συστήματος αλλαγής Μητροπολιτών είναι αίτημα της πλειονοψηφίας των
Ιεραρχών και παντός του κλήρου και του λαού. Δεύτερον με το σύστημα που ο
ίδιος προτείνει αποφεύγονται "φοβίαι, πιέσεις και απειλαί", σε βάρος
των εκλεκτόρων Μητροπολιτών, η ψήφος τους δεν
χειραγωγείται, δεν υπάρχει διασυρμός της Εκκλησίας και τέταρτο
με τη μη ιδιόγραφη αναγραφή του ονόματος του υποψηφίου ο κάθε Μητροπολίτης αποφεύγει τον βραχνά
γιατί επέλεξε αυτόν και όχι τον άλλο και ταυτόχρονα δεν υπάρχουν στη διοίκηση
περιθώρια πίεσης ή "ανταποδόσεων". Το σημαντικότατο της επιστολής είναι ότι ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος
θεωρεί βέβαιο ότι για την αλλαγή του συστήματος εκλογής των Μητροπολιτών δεν
χρειάζεται παρά η απόφασις της
Ιεραρχίας, που, κατά την εκτίμηση του, επειθυμεί την αλλαγή του συστήματος
εκλογής των Μητροπολιτών. Έτσι για να αποφευχθούν όλα αυτά τα κακά που,
κατά την άποψη του κ. Ιερωνύμου,
συμβαίνουν με το σημερινό τρόπο εκλογής Μητροπολιτών στην Ιεραρχία του Οκτωβρίου οι εκλογές
μπορούν να διεξαχθούν με το σύστημα που προτείνει. Είναι βέβαια αξιομνημόνευτο
πως επί των ημερών του σημερινού Αρχιεπισκόπου έχουν διεξαχθεί εκλογές εννέα
Μητροπολιτών και οκτώ Επισκόπων με το σύστημα που επικρίνει